Cina India Kaum Pendatang

Rabu, 26 Oktober 2011

LAPORAN AUDIT 2010: PAC akan panggil tujuh kementerian, agensi lemah pengurusan kewangan - Azmi Khalid

JAWATANKUASA Kira-Kira Wang Negara (PAC) memutuskan untuk memanggil tujuh kementerian dan agensi kerajaan memberi penjelasan mengenai pengurusan kewangan mereka yang lemah.

Pengerusinya, Datuk Seri Azmi Khalid berkata kementerian dan agensi itu ialah Kementerian Kesihatan; Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air; Kementerian Pengangkutan; Lembaga Hasil Dalam Negeri; Jabatan Kastam Diraja Malaysia; Perbadanan Stadium Nasional dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.

Beliau berkata keputusan itu dibuat berdasarkan cadangan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 dan PAC akan memutuskan minggu depan jika ada kementerian serta agensi lain akan turut dipanggil.

Secara keseluruhan, prestasi kewangan kerajaan (Persekutuan dan Negeri) yang berakhir 31 Dis 2010 semakin baik berbanding tahun sebelumnya, kata Azmi kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pengurusan PAC di Parlimen.

"Sebanyak 43 kementerian dan agensi kerajaan mendapat penarafan tertinggi iaitu empat bintang (sangat baik) untuk tahun 2010 berbanding 16 kementerian dan agensi yang mendapat empat bintang untuk tahun 2009," .

Azmi berkata tidak ada kementerian dan agensi mendapat bintang merah yang menunjukkan prestasi kewangan di bawah 49 peratus.

"Daripada 172 jumlah kes kelemahan kewangan yang dicatatkan dalam laporan audit pada tahun 2008, 98 peratus daripada jumlah tersebut berjaya diselesaikan manakala 88 peratus kes berjaya diselesaikan untuk tahun 2009," katanya.

Sementara itu, Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang yang turut hadir pada mesyuarat itu berkata setiap kementerian dan agensi kerajaan mempunyai masalah berbeza, maka pihak yang terbabit dalam laporan itu pasti mengambil tindakan berhubung kelemahan pengurusan kewangan mereka.

Sehubungan itu, tindakan PAC memanggil kementerian dan agensi berkenaan memberi penjelasan mengenai kewangan mereka adalah sesuatu yang wajar bagi memperbaiki pengurusan kewangan kerajaan, katanya.

Selain itu, Jabatan Audit Negara mendapati Ketua Setiausaha Kementerian dan Ketua Jabatan di agensi kerajaan kini lebih peka dalam pengurusan kewangan berbanding sebelumnya.

Beliau berkata indeks akauntabiliti pengurusan kewangan bagi semua kementerian dan perbendaharaan negeri yang diperkenalkan pada 2008 bagi membendung pelbagai kepincangan dalam menguruskan dana awam, menunjukkan hasil positif sehingga kini.

"Ia semua adalah hasil daripada kursus pengurusan kewangan yang disertai kakitangan di kementerian dan agensi. Jabatan Audit Negara mendapati setiap pengurusan kewangan di setiap kementerian telah menjadi semakin baik dari tahun ke tahun," katanya.

Ditanya mengenai hutang negara, Ambrin berkata ia masih di peringkat terkawal kerana Keluaran Dalam Negara Kasar Malaysia semakin meningkat.
- BernamaOnline

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog