Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 2 September 2010

‘Bendera’ Desak Dua Juta Rakyat Indonesia Pulang: UNTUK APA, UNTUK NGANGGUR?


MUNGKIN kerana terdesak dengan ‘ungkitan’ rakyat Malaysia atau baru terfikir, mengenai lebih dua juta rakyat negara Indonesia yang mencari rezeki di Malaysia (secara haram atau halal) sejak sekian lama, maka Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (Bendera) meminta pemerintah negara berkenaan mencari jalan membawa pulang rakyatnya yang mencari nafkah di Malaysia demi mempertahankan kehormatan serta kedaulatan negara.

Gesaan itu dibuat oleh Koordinator ‘Bendera’, Mustar Bona Ventura Manurung yang mahukan selepas kesemua warga Indonesia itu pulang, Jakarta perlu segera memutuskan hubungan diplomatik dengan Kuala Lumpur. Tegasnya, langkah itu perlu memandangkan Kuala Lumpur enggan meminta maaf kepada Jakarta dan seluruh rakyat Indonesia berhubung beberapa insiden yang telah mengeruhkan hubungan kedua-dua negara selama ini.

Dalam perkembangan lain, Mustar menafikan laporan menyebut ahli-ahli kumpulan demonstrasi di Indonesia termasuk dari Bendera sebenarnya hanya ‘mencari makan’ serta mendapat bayaran di antara Rupiah 30,000 (RM10.45) hingga Rupiah 40,000 (RM13.90) dan sebungkus nasi campur.

Berdasarkan nama koordinator berkenaan, berkemungkinan besar dia bukan beragama Islam.

Persoalannya, sanggupkah mereka yang berada di Malaysia itu pulang, semata-mata kerana mahu mempertahankan kehormatan? Kehormatan apa? Kehormatan warga Indonesia atau kehormatan puak tertentu yang jadi agen zionis?

Dan setelah pulang, mahu kerja apa mereka? Mahu terus mengadakan tunjuk perasaan di seluruh Indonesia untuk mendapatkan upah sebagai pengganti pekerjaan di Malaysia sekarang? Yang pasti, kalau mereka pulang, menganggurlah jadinya. Tak ada kerja dan hidup kembali sulit berbanding semasa berada di Malaysia.

‘Bendera’ sepatutunya memikirkan bagaimana pihak pemerintahnya harus melahirkan lebih banyak peluang pekerjaan. Bukan memberontak memusnahkan diri sendiri kerana keperluan yang sedikit. Sedarlah bahawa rumupun Melayu Islam di Nusantara ini sedang direncanakan oleh zionis untuk hancur berantakan sesama sendiri seperti di Asia Barat.

Kepada umat Islam Indonesia yang cintakan negara dan agama, seharusnya bertindak menentang golongan bukan Islam yang menjadi agen zionis seperti itu. Mereka bagikan dalam keadaan terdesak mahukan dua negara berjiran dan serumpun ini berkonfrantasi.

Sedarlah bahawa selepas Asia Barat, Pakistan, Afghanistan dan negara Balkan di pecah-pecah dan rakyatnya dimiskinkan, gerakan zionis sedang menumpukan perhatiannya ke Nusantara pula. Dan negara Islam terbesar di dunia adalah Indonesia.

Justeru, setelah ekonomi Indonesia dilumpuhkan, kini semua kerjasama dengan Malaysia mahu dihentikan. Dan caranya tidak lain adalah mewujudkan satu ketegangan politik antara kedua negara. Kewujudan Malaysia di Nusantara, di anggap zionis bagaikan Iran di Asia Barat.

Beringat dan waspadalah sebelum terlambat.

Pak Sulung: Menanti respon warga Indonesia yang berada di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog