Cina India Kaum Pendatang

Rabu, 1 September 2010

Pelbagai Cara Sambut Merdeka Ke-53, ANTARA YANG TAK BERAPA MERDEKA DAN YANG BENAR-BENAR MERDEKA


PELBAGAI cara rakyat Malaysia menyambut Hari kemerdekaan negaranya. Ada yang menyembutnya semata-mata untuk berseronok, ada yang mencari publisiti dan ada pula yang benar-benar merdeka dengan perlakuan mereka. Mereka merdeka daripada didakwa kerana undang-undang yang ada membebaskan mereka begitu sahaja.

Ada tiga kisah atau peritiwa yang menarik minat penulis memperkatakannya. Semuanya berlaku ketika rakyat negara ini berada dalam suasana menyambut ulantahun kemrdekaan ke-53.

Pertama, kisah di mana Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) memberkas 22 pasangan kekasih warga tempatan yang dipercayai berkhalwat sempena sambutan ambang Merdeka ke-53. Kesemua pasangan itu ditahan di beberapa hotel bajet sekitar Shah Alam, Klang dan Petaling Jaya sepanjang operasi yang bermula pada pukul 11 malam semalam sehingga 4 pagi, malam 31 Ogos.

Sebagaimana diberitakan, pelbagai taktik licik dikesan cuba digunakan pasangan kekasih berkenaan bagi mengelakkan mereka daripada ditangkap, seperti mendaftar masuk ke hotel atas nama masing-masing tetapi hanya menggunakan sebuah bilik. Kesemua pasangan yang berumur dalam lingkungan 20 hingga 30 tahun itu dibawa ke ibu pejabat JAIS di Shah Alam untuk diambil keterangan dan diikat jamin sebelum dibebaskan.

Yang menariknya, daripada 22 pasangan yang dicekup itu terdapat satu pasangan di mana yang lelakinya bukan Islam. Kesemua mereka akan di dakwa mengikut Seksyen 29, Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995, yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun, lelaki bukan Islam itu tidak akan didakwa oleh JAIS kerana tidak termaktub dalam undang-undang syariah berkaitan.

Maka merdekalah si lelaki bukan Islam itu dengan sebenar-benar merdeka. Sementara pasangannya yang beragama Islam tak berapa merdeka jadinya.

Satu lagi kisah menarik ialah seperti yang dilaporkan blog PAPA GOMO dinihari tadi, mengenai MP Subang, R. Sivarasa dari PKR yang kena maki hamun dan dibaling dengan buah kurma oleh para peniaga/pengunjung Bazar Ramadhan Seksyen 6 & 7, Kota Damansara, sehari sebelum sambutan Hari Kemerdekaan.

Begitu kisah seorang Ahli Parlimen bukan Islam yang cuba mencari publisiti murah di Bazar Ramadhan dalam kawasannya. Dia berhasrat untuk menunjukkan perangai baiknya terhadap orang Melayu kawasannya dengan mendermakan beberapa biji buah kurma. Nak ambil hati dengan buah kurma?

Tepatlah sebagaimana dilaporkan, bilamana seorang pengunjung bazar bertempik: “Lu ingat Melayu bodoh ka? Mau bagi gula-gula ini macam? Sementara seorang lagi berkata: “Longkang tersumbat pun lu takda mari bikin, jalan rosak pun lu tak boleh bikin. Lu ingat boleh menang ka PRU-13 nanti?

Akhirnya, kerana menyedari kedatanganya tak menjadi sepertimana yang dirancang, MP Sivarasa yang juga salah seorang Peguambela Anwar Ibrahim dalam kes liwat II itu pun bergegas cabut meninggalkan bazar Ramadhan berkenaan. Gagal dan hampa. Buah kurma yang cuba dijadikan gula-gula itu melayang kembali menerpa mukanya.
Itu kisah menjelang hari kemerdekaan tahun ini. Yang cuba mencari publisiti mudah dan muarh gagal mencapai matlamatnya. Yang dia dapat adalah malu yang teramat sangat. Dan mungkin juga baru puak-puak pembangkang di Selangor tahu bahawa mereka tidak diperlukan lagi. Keberadaan mereka sebagai MP dari Selangor tidak diakui lagi oleh pengundi-pengundinya.

Sementara anak Cina bernama Namewee pula dilaporkan telah memberi keterangan di Balai Polis Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur berhubung isu video kontroversi terbarunya yang semkin panas dan mendapat perhatian umum. Hinggakan Timbalan Perdana Menteri pun terpaksa memberikan perhatian dengan membuat kenyataan mengenai isu tersebut.

Yang menariknya, si Wee tu sempat memberitahu wartawan, "Saya seorang pengarah filem, artis dan ahli muzik tetapi tidak semestinya kalau ada sesuatu yang tidak betul berlaku di negara saya, saya akan berdiam diri kerana saya rakyat Malaysia. Saya menyokong anti rasis dan 1Malaysia, jadi saya datang untuk memberi kerjasama kepada pihak polis.

"Saya percaya polis akan menyokong saya, begitu juga seluruh negara. Saya cintakan Malaysia," katanya.

Nampaknya, si keparat ni cuba tiru stail Yahudi Israel. Yahudi di Israel menyerang dan menghalau warga Palestin serta merampas tanah-tanah mereka untuk dibangunkan penempatan kaum Yahudi. Alasan mereka ialah mempertahankan diri daripada serangan Hizbullah. Kerana mempertahankan diri mereka boleh menyerang, membunuh, malah merampas tanah-tanah milik Palestin. Mudah sangat alasannya.

Si Wee ni pun buat macam itu la. Dia kutuk lagu Negaraku, dia persenda Raja-raja Melayu, bahasa Melayu dan orang Melayu tetapi, dia dakwa apa yang dilakukannya itu sebagai menyokong anti rasis. Haram jadah punya anak Cina. Eloklah anak Cina sekor ni disimpan sahaja di Kamunting, Taiping atau di Simpang Renggam, Johor.

Demikian sekelumit kisah tiga jenis manusia Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan negaranya kali ke-53. Fikir-fikirkan lah....

Pak Sulung: Bersyukur ke hadhrat Allah SWT kerana negara kita masih tetap berada dalam keadaan aman dan damai, walaupun ada pihak-pihak tertentu yang cuba menghuru-harakannya kerana kepentingan puak dan peribadi. Selain itu kita semua harus bersyukur kerana negara kita terhindar daripada bencana alam yang menggerunkan, memusnahkan harta benda serta nyawa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog