Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 4 September 2010

HUKUMAN UNTUK YANG ENGKAR

SEMASA perang Ahzab atau dikenali juga dengan perang Khandak, jumlah tentera musuh Islam dianggap terlalu besar berbanding dengan tentera Islam. Perbandingannya, 14,000 orang tentera musuh dengan 4,000 orang tentera Islam.

Antara puak atau golongan yang menyertai tentera musuh ialah golongan Yahudi Banu Quraizah yang sebelum itu telah pun membuat suatu perjanjian dengan Nabi Muhammad SAW, tidak akan melakukan serang-menyerang keatas orang Islam - di Madinah.

Setelah perperangan Ahzab tamat dan kaum Quraisy telah pulang ke Mekah dan ke kampung masing-masing, satu tindakan tegas diambil terhadap Banu Quraizah yang telah mengkhianati penjanjian itu. Pasukan tentera Islam di bawah pimpinan Sayidina Ali bin Abi Talib telah pergi menyerang perkampungan mereka yang terletak kira-kira 15 km dari Madinah.

Puak Yahudi Banu Quraizah bertahan di dalam benteng pertahananya. Sayidina Ali sendiri pergi mengintip untuk mendengar perbicaraan mereka di sebalik benteng itu. Ternyata mereka tersangat benci kepada Rasulullah dengan menghina serta mencaci-maki. Maka tentera Islam pun mengepung benteng penenpatan Yahudi banu Quraizah itu.

Selama 25 hari pengepungan dilakukan. Dalam masa itu terjadilah pertempuran panah memanah dan baling membaling batu antara ke dua pihak. Setelah lama terkepung, kaum Yahudi itu pun sedar bahawa mereka tidak lagi mampu bertahan dengan kepungan tentera Islam berkenaan. Pemimpin mereka bernama Kaab bin Asad bersuara, “Saya ingin menyampaikan sesuatu kepadamu, apakah kamu semua bersedia mendengarnya?”
“Apakah itu?” tanya mereka serentak.

“Pertama, sebaiknya kita mengikut sahaja dia (Nabi Muhammad) sebab telah nyata kebenaran yang dibawanya. Memanglah ia seorang Nabi dan utusan Allah. Dan ini telah pun tercatat dalam kitab kita sendiri bukan?”
“Kita tidak akan menukar agama kita. Kita tetap memegang ajaran kitab kita, iaitu kitab Yahudi,” jawab mereka.

“Kedua,” kata Kaab selanjutnya, “Kalau kamu tidak suka demikian, baiklah kita bersama-sama membunuh anak-anak dan wanita-wanita kita, kemudian kita datang kepada Muhammad, masing-masing dengan pedang yang terpanjang.

“Jika kita dibunuh oleh Muhammad semuanya, maka kita tidak meninggalkan apa-apa di belakang kita, iaitu anak-anak dan isteri-isteri kita. Tetapi kalau kita menang, mudahlah kita mendapat wanita-wanita daripada mereka dan kemudian akan melahirkan anak-anak kita lagi.”

Mendengarkan kata-kata ketua mereka itu, lalu mereka berteriak, “ Adakah kita disuruh membunuh orang-orang yang kita kasihi dan cintai? Adakah kebaikan bagi kita sesudah membunuh anak-anak dan isteri-isteri kita?”

“Ketiga,” kata Kaab lagi, “Jika kamu semua enggan menerima ini, mari kita malam ini keluar dari benteng kita dan bersama-sama pergi kepada Muhammad untuk memohon keputusan daripadanya. Kerana malam ini adalah malam Sabtu iaitu hari yang kita hormati. Mudah-mudahan beliau dapat memberikan keampunan kepada kita semua. Dan marilah kita keluar, barangkali juga kita dapat mengalahkan Muhammad serta kaumnya kerana mereka menyangka kita tidak akan berperang pada hari Sabtu ini.”
Mendengarkan kata-kata itu, mereka jadi marah lalu berkata, “Bagaimana kita boleh merosakkan hari Sabtu yang kita hormati sejak nenek moyang kita dahulu, kecuali orang-orang yang telah berubah muka mereka menjadi kera?”

Segala nasihat dan cadangan Kaab semuanya mendapat tentangan dan bantahan daripada kaumnya. Justeru, Kaab pun berkata, “Aku telah menasihatkan apa yang terbaik bagi kamu. Kalau kamu tidak menerimanya, terserahlah.”

Kepungan kaum Muslimin semakin ketat. Nasihat pemimpin telah mereka tolak mentah-mentah. Dan hubungan luar terputus sama sekali. Maka mereka mengambil keputusan untuk mengirim utusan kepada Nabi Muhammad, meminta supaya dibenarkan berjumpa dengan Abu Lubabah dan datang ke tempat mereka untuk meminta pandangannya.

Abu Lubabah adalah pemimpin golongan Aus yang pada mulanya telah berjanji akan tolong-menolong dengan Banu Quraizah tetapi, kini puak itu telah menganut agama Islam.

Rasulullah SAW telah menyetujui permintaan mereka dan dikirimkan Abu Lubabah ke tempat mereka terkepung itu.

“Apakah engkau bersetuju jika kita meminta keputusan daripada Muhammad, kerana kami sudah sangat menderita?” Tanya mereka kepada Abu Lubabah.
“Ya, saya menyetujuinya,” jawab Abu Lubabah sambil memberikan isyarat dengan jarinya menunjuk tenggorok yang bermaksud, kalau tidak, kamu semua akan dibunuh.

Maka sepakatlah mereka untuk tunduk dan menyerah kepada Nabi Muhammad dan sedia menerima apa jua keputusannya.

Mereka menyerah tanpa syarat dan hukuman dilaksanakan mengikut ajaran agama Yahudi sendiri, iaitu semua kaum lelakinya dibunuh, sementara kaum wanita dan anak-anak jadi tawanan serta harta benda mereka dirampas.

Inilah hukuman Saad bin Muaz dari golongan mereka sendiri yang dipersetujui oleh Nabi Muhammad SAW.

Demikian kisah benar bagaimana Rasulullah SAW menjalankan hukuman terhadap puak atau kaum yang mengingkari perjanjian dengan menyertai pihak musuh. Pengajarannya ialah apabila didapati sahih seseorang atau suatu kumpulan orang yang mengkhianati perjanjian yang telah dipersetujui bersama, maka hukumannya ialah bunuh dan jadi tawanan.

1 ulasan:

Wake UP! berkata...

PAS pengecut takkan sanggup membunuh pemimpin DAP dan PKR yang menipu mereka.

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog