Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 12 Mei 2011

FORUM: Jadikan penyatuan Melayu hasrat utama UMNO

Dari kiri Dr. Hasan Mad, Ahmad Maslan dan Fathul Bari Mat Jahya antara barisan panel Forum 65 Tahun UMNO di Kuala Lumpur, semalam.
HARAPAN penyatuan bangsa Melayu terutamanya antara penyokong UMNO dan Pas wajar menjadi hasrat utama sempena sambutan ulang tahun UMNO ke-65 yang disambut, Rabu.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, ini kerana orang Melayu sudah terlalu lama terpisah kerana berseteru dalam politik yang sebenarnya merugikan bangsa Melayu sendiri.

"Penyatuan UMNO dan Pas itu bukan hanya menguntungkan orang Melayu sahaja, tetapi juga orang bukan Melayu.

"Ini kerana sebagai kaum majoriti, kekuatan kaum Melayu akan menyaksikan pembangunan negara dari banyak sudut seperti ekonomi, pendidikan dan sebagainya," kata beliau.

Ahmad berkata demikian pada Forum 65 Tahun UMNO anjuran Gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) sempena sambutan ulang tahun UMNO ke-65 di sini hari ini.

Dua lagi ahli panel pada forum itu ialah Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu (MPM), Dr. Hasan Mad dan Pengerusi Jawatankuasa Kerja, Himpunan Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahya.

Ahmad menambah, beliau secara peribadi juga berharap UMNO akan terus menerajui kemajuan negara menjelang 2020.

Dalam masa sama katanya, semua kaum di negara ini termasuk etnik di Sabah dan Sarawak bersatu padu dan saling menerima antara satu sama lain sebagai sahabat.
- UtusanOnline

SATU MELAYU:
Sewajarnya Umno tidak perlu berhenti daripada menyeru dan berusaha ‘menyatukan umat Melayu’ di negara bertuah ini. Itulah asas Umno ditubuhkan 65 tahun lalu.

Kalau dulu Umno menyeru kepada penyatuan demi menentang penjajah Inggeris, kini penyatuan itu sangat diperlukan bagi mengisi kemerdekaan, mencapai tahap kemajuan bangsa, negara dan agama sesuai dengan perkembangan semasa. Zaman berubah, masa berlalu.

Dan yang paling utama, penyatuan sangat diperlukan demi memper-
tahankan hak Melayu yang semakin dihimpit oleh kesepakatan kaum imigran yang bercita-cita merampas tampuk pemerintahan negara ketika mereka melihat orang Melayu sendiri sedang berpecah-belah.

Kalau diketika peralihan kuasa antara pemerintahan Jepun dan Inggeris dahulu mereka pernah cuba merampas kuasa melalui gerakan militan komunis, apakah tidak mungkin dalam keadaan orang Melayu sedang berpecah-belah kini mereka melancarkan tindakan serupa sekali lagi?

Kaum imigran yang didalangi DAP sedang berusaha secara senyap menyatukan kaum mereka dalam mencapai cita-cita menjadikan Malaysia sebagai negara kedua selepas Singapura berjaya mereka rampas secara halus dan teratur.

Penyatuan perjuangan antara Pas dan Umno bukan bermakna Umno takutkan Pas. Sejak dulu, kini dan selamanya Umno tidak pernah gentar dengan Pas. Cuma apabila Pas dilihat sebagai alat untuk menguatkan kesepakatan politik kaum imigran, maka kewujudan Pas sudah jadi musuh kepada perpaduan kaum Melayu.

Perpaduan Umno Pas tidak semestinya Pas menyertai Barisan Nasional. Perpaduan Umno-Pas boleh dilakukan dalam bentuk kesepakatan sebagaimana Pas bergabung dengan DAP dan PKR seperti sekarang.

Ruang dan peluang pemimpin Pas berjuang demi agama Islam dan umat Melayu lebih baik jika Pas-Umno berada dalam satu kesepakatan politik yang berteraskan perpaduan umat Melayu dan demi Melayu/Islam.

Mungkin pada peringkat awal sekongkolan PAS-PKR-DAP dilihat oleh orang Melayu sebagai satu peluang alternatif kepada kepimpinan Melayu yang lebih mantap dan bermakna. Justeru itu, ramai orang Melayu menyokong dan mengundi pembangkang pada PRU 2008.

Bagaimanapun, setelah tiga tagun berlalu dan setelah negeri Pulau Pinang, Selangor dan Kedah diserahkan kepada kepimpinan pembangkang, ternyata apa yang diharapkan oleh orang Melayu tidak menjadi kenyataan. Malah, lebih banyak berlaku perkara yang mengecewakan orang Melayu sendiri.

Dalam keadaan Anwar Ibrahim yang diangkat sebagai bakal pengganti kepimpinan negara oleh puak pembang-
kang, bercelaru dan berkecamuk dengan isu peribadinya yang tak habis-habis, kepimpinan Pas gagal menonjolkan diri sebagai pemimpin dan parti terbesar orang Melayu mencapai cita-cita menggantikan Umno di pihak pembangkang.

Lebih teruk lagi, rakyat dapat memerhatikan bagaimana Pas dan pemimpinnya sekadar ‘melukut di tepi gantang’ dalam pakatan berkenaan. Perjuangan Islam entah ke mana, pembelaan umat Melayu pun tidak menjadi

Justeru, atas hakikat inilah Pas dan Umno sangat perlu bersatu dalam memantapkan politik dan kepimpinan negara yang semakin tercabar dalam menempuh gelora politik global yang serba mencabar kini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog