Cina India Kaum Pendatang

Rabu, 11 Mei 2011

SURUHANJAYA SIASATAN KEMATIAN TBH: Dua Pakar Psikiatri Berpendapat Teoh Mungkin Bunuh Diri

DUA pakar psikiatri hari ini (Selasa) berpendapat besar kemungkinan kematian Teoh Beng Hock disebabkan bunuh diri dan bukan disebabkan perkara lain.

Pendapat itu dinyatakan oleh perunding forensik psikiatri Hospital Permai Johor, Dr Bada'iah Yahya dan perunding psikiatri Jabatan Kesihatan Mental dan Psikiatri, Hospital Selayang, Dr Nor Hayati dalam laporan yang diserahkan kepada Suruhanjaya untuk menyiasat kematian Teoh.

Dalam laporan itu dinyatakan, berdasarkan pemeriksaan forensik tiada tanda-tanda pergelutan, darah atau senjata ditemui di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang boleh dikaitkan dengan kematian Teoh.

Selain itu, terdapat kesan kotor dan berminyak yang ditemui pada cermin tingkap di tingkat 14, pejabat SPRM, Selangor di mana Teoh dikatakan terjun.

Dr Bada'iah dan Dr Nor Hayati turut berpendapat, fikiran Teoh tidak menentu ketika pegawai SPRM datang ke pejabatnya di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) dan sebelum beliau dibawa ke pejabat SPRM, Selangor untuk ditemu bual pada 15 Julai 2009.

Pejabat SPRM Selangor
Selain itu, merujuk kepada analisis forensik yang dibuat ke atas telefon bimbit milik Teoh, Dr Bada'iah, yang turut memberi keterangan di dalam suruhanjaya itu, berkata terdapat 27 panggilan keluar dan SMS yang dihantar oleh Teoh pada 15 Julai 2009.

"Antara pukul 3.35 petang hingga 6.15 petang, Teoh ada membuat panggilan dan menghantar SMS kepada Anggota Dewan Undangan Negeri Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah termasuk rakan sekerjanya, Mandy Ooi.

"Ini menunjukkan Teoh berada dalam keadaan tertekan dan terdesak," kata Dr Bada'iah.

Laporan itu turut dinyatakan Teoh telah bertukar perwatakan daripada seorang yang banyak bercakap kepada pendiam, seolah-olah sedang memikirkan sesuatu, dilihat berjalan mundar-mandir ketika berada di pejabat SPRM dan Teoh juga dikatakan menyesal kerana menyerahkan komputer ribanya kepada pegawai SPRM.

Bagaimanapun, keterangan saksi mengenai situasi Teoh pada ketika itu tidak dapat dijelaskan kerana tidak ada rakaman audio atau video yang merakam temu bual yang dibuat oleh pegawai SPRM, pada 15 dan 16 Julai 2009.

Selain itu, Teoh yang berada di pejabat SPRM di tingkat 14, Plaza Masalam dalam tempoh masa 12 jam tidak mengetahui majikannya, Ean datang ke pejabat berkenaan untuk berjumpa dengannya dan Teoh juga tidak dapat bercakap dengan sesiapa disebabkan telefon bimbitnya diambil oleh pegawai SPRM.

"Ini juga menyebabkan Teoh berada dalam keadaan tidak selesa dan kemungkinan psikologinya terganggu," kata Dr Bada'iah dan Dr Nor Hayati dalam laporan mereka.

Namun, dalam laporan yang disediakan oleh kedua-dua pakar psikiatri itu turut menyatakan sikap dan personaliti Teoh tidak menunjukkan mendiang cenderung untuk membunuh diri.

Menurut Dr Bada'iah dan Dr Nor Hayati, Teoh mempunyai hubungan yang rapat dengan keluarganya dan mempunyai kerjaya yang stabil dan beliau tidak mempunyai sejarah sebagai seorang pesakit mental.

Di samping itu, Teoh juga menantikan majlis perkahwinan bersama tunangnya, Soh Chor Wei yang ketika itu sedang mengandung anak mereka.

Sementara itu, profesor pelawat di Institut Psikiatri London, Dr Paul E. Mullen, dalam laporannya pula menyatakan Teoh berada dalam kategori risiko rendah untuk membunuh diri.

"Sekira dia membunuh diri, pada pendapat saya kemungkinan kestabilan psikologinya terjejas dan unsur ketakutan dahsyat," katanya dalam laporan psikiatriknya.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada Ean, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Prosiding Suruhanjaya Siasatan itu berakhir hari ini selepas mula bersidang pada 14 Feb itu.

Pengerusi suruhanjaya, Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong, berkata hasil siasatan suruhanjaya itu akan diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 24 Jun ini.
- Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog