Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 28 Mei 2011

BN Tidak Risau Hadapi Pilihan Raya Berasingan - Najib

BARISAN Nasional tidak risau untuk menghadapi pilihan raya berasingan jika negeri-negeri di bawah kerajaan pembangkang enggan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi membolehkan pilihan raya ke-13 diadakan secara serentak, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, ini kerana Barisan Nasional (BN) tidak boleh mempengaruhi keputusan negeri-negeri yang ditadbir pakatan pembangkang termasuk tidak membubarkan DUN masing-masing apabila kerajaan memutuskan untuk mengadakan pilihan raya umum.

"Kita tak boleh tentukan apa dia akan buat, kita cuma boleh tentukan apa yang kita boleh buat.

"Jadi saya tak risau apa dia akan buat sebab saya tak boleh kawal apa dia akan buat, saya akan bagi pandangan yang berat pada apa saya boleh buat," kata Najib pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur.

Najib berkata, berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, kerajaan negeri boleh menasihati Sultan atau Yang Dipertua Negeri untuk membubarkan DUN atau tidak.

"Raja ada kuasa untuk menolak permohonan tapi tiada kuasa untuk membubar. Itu kedudukan dari segi perlembagaan," katanya.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebelum ini berkata, negeri-negeri di bawah pentadbiran pakatan pembangkang tidak akan membubarkan DUN sekiranya kerajaan persekutuan membubarkan Parlimen tahun ini.
- Bernama:


SATU MELAYU:
Elok sangatlah kalau negeri-negeri yang dikuasai ‘pakatan haram jadah’ tidak membubarkan DUN apabila PRN-13 diadakan nanti. Biar rakyat negara ini faham bagaimana berpecah-belahnya negara ini gara-gara karenah politik pembangkang, khasnya oleh politik chauvanis Cina DAP.

Apa yang boleh diharapkan oleh rakyat kalau begitu jadinya semata-mata kerana DAP takut jika pilihan raya umum diadakan tahun ini. Mereka kata BN pengecut, tapi mereka sendiri tak mahu bubarkan DUN untuk pilihan raya. Siapa yang pengecut sekarang?

Oleh kerana yang cadangkan supaya negeri-negeri pembangkang tidak turut serta ketika pilihan raya umum nanti adalah DAP, rakyat terutamanya umat Melayu Islam bolehlah menilai sendiri betapa jahat dan khianatnya parti chauvanis Cina itu.

Dan kalau PKR serta PAS menerima cadangan itu bermakna jelaslah bahawa yang benar-benar berkuasa dalam ‘pakatan haram jadah’ itu ialah DAP. Melayu yang pimpin PKR dan PAS sekadar jadi ‘pak turut’ dan ‘tukang angguk’ kepada agenda chauvanis Cina DAP.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog