Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 5 Ogos 2010

Antara Pak Ali dan Ibrahim Ali: SAMA TAPI TIDAK SERUPA


SIAPA sangka, Pak Ali, seorang umat Melayu biasa yang tinggal di Pulau Pinang, berani bertindak di luar jangkaan dengan caranya sendiri. Dia bukan orang politik. Dia juga bukan penggerak NGO. Dia hanya seorang Melayu biasa. Dia bukan pengikut mana-mana fahaman politik dan dia juga bukan ketua kepada apa-apa kumpulan. Sama ada kumpulan halal atau haram.

Pak Ali hanyala seorang individu Melayu kampung sederhana yang cintakan bangsa, agama dan tanah airnya. Di dalam dirinya mengalir darah kemelayuan yang sejati. Dia tidak pandai berpidato, dia tidak bercakap berdegar-degar di kedai kopi, dia hanya bosan melihatkan gelagat dan tindakan ‘kurang hajar’ seekor kaum imigran yang jadi pemimpin di negerinya.

Barangkali Pak Ali sering mendengar ceramah-ceramah politik anjuran parti politik di kampungnya. Mungkin Pak Ali jadi bingung memikirkan kata-kata para penceramah dan bosan dengan cakap-cakap yang bertentangan antara satu puak dengan satu puak lagi tetapi, dari kaum yang sama, iaitu Melayu.

Melayu yang berpecah dan berkerat rotan, berpatah arang untuk disepakatkan.

Kepada Pak Ali, semuanya tak berfaedah dan tak jadi kudis kepada pemimpin imigran yang sedang bermerajalela menindas serta menekan kaum Melayu di negerinya. Apa yang Pak Ali sedar dan rasakan bahawa kaum Melayu mahu dihalau keluar dari Pulau Pinang.

Kaum Melayu Pulau Pinang sedang berdepan dengan situasai serupa seperti rakyat Palestin yang siang malam dihambat keluar oleh Yahudi Israel. Tanah air mereka mahu dirampas.

Bagaikan wira seperti zoro (tapi tidak bertopeng dan bersenjatakan pedang), Pak bertindak sendirian dengan kudrat yang ada padanya. Dia sekadar sempat menggunakan tangannya sahaja. Penerajang kakinya tak sempat digunakan kerana ditahan pengawal keselamatan ‘Father Joseph Lim Guan Eng’.

Itu cara yang terfikir dan termampu dilakukan Pak Ali, seorang Melayu yang berjiwa panglima.

Cara Pak Ali berbeza jauh dengan Ibrahim Ali – Presiden PERKASA, yang dengan lantangnya membela dan memperjaungkan nasib masa depan orang Melayu.

Beza antara Pak Ali dan Ibrahim Ali bagaikan langit dengan bumi. Ibrahim Ali bergerak melalui organisasi NGOnya, sementara Pak Ali bergerak bersendirian. Tidak ada kawan dan rakan. Solo....

Ibrahim Ali bergerak dengan hujah dan kata-katanya, Pak Ali dengan kaki dan tangannya. Kaki Pak Ali bergerak melangkah membawa jasadnya sementara tangan Pak Ali menjadi bukti.

Bukti yang menjadi sejarah buat orang Melayu dan Lim Guan Eng serta DAP. Anak cucu keduanya akan mengenangnya sebagai sejarah satu perjuangan bangsa. Walaupun kecil dan amat sedikit tetapi, besar erti dan maknanya. Yang tersirat jauh lebih berharga daripada yang tersurat.

Pak Ali tak pernah sebelumnya dikenali media massa. Ibrahim Ali sering jadi bahan berita di media massa.

Walau pun cara berjuang antara Ibrahim Ali dan Pak Ali berbeza tetapi, matlamat serta sebab mereka berjuang adalah sama. Demi bangsa, agama dan negara. Kedua-duanya sema hebat dan sama gagah.

Walaupun caranya berbeza tetapi makusnya sama.

Pak Sulung: Mengambil kesempatan ini mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada Pak Ali. Tindakan anda telah membuka mata banayk pihak. Walaupun kecil bagaikan cili padi tapi pedasnya sangat dirasakan.
Pak Sulung teringin benar melihat kedua-dua – Pak Ali dan Ibrahim Ali, bergambar bersama dalam satu majlis di Pulau Pinang. Tak perlu buat apa dan tak perlu juga cakap apa. Bergambar sahaja berdua untuk ditatap oleh masyarakat. Bukan untuk mencari perbezaan tetapi, membuktikan kesamaan perjuangan.

1 ulasan:

azlishukri berkata...

blog tuan sudah dilink...salam perjuangan

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog