Cina India Kaum Pendatang

Rabu, 8 September 2010

Kalau Azmin Ali Kuat Kerana Anwar: ZAID KUAT KERANA DAP DAN LKY....


AHLI PARLIMEN Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Nordin dalam entri terbarunya yang dipetik Utusan berpendapat, siapa yang lawan Azmin Ali bagaikan menempah maut. Tegas Zulkifli, kenyataannya itu bukan berdasarkan kepada tekaan atau spekulasi tetapi ia berdasarkan kepada sejarah yang tidak pernah sekali pun menipu sesiapa.

Beliau berkata, peristiwa 1993 iaitu detik 'berkuburnya' karier politik Tun Ghafar Baba apabila semua Menteri Besar membuat kenyataan menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO, seperti akan berulang kembali.

Apa yang dikatakan bekas MP PKR itu memang benar. Tambahan pula beliau sendiri pernah mengalami pahit maung berjuang dalam politik PKR yang didominasi oleh Anwar Ibrahim dengan arahan Azmin Ali.

Tidak siapa dapat menafikan bahawa Azmin Ali adalah perancang utama ketika Anwar Ibrahim merebut kerusi Timbalan Presiden Umno daripada ditandingi oleh Tun Ghafar. Memang benar taktik serupa akan digunakan oleh Azmin Ali dalam usahanya menendang keluar Zaid Ibrahim yang tak semena-mena datang keberaniannya menentang buah hati Anwar.

Bagaimanapun, kenyataan Zaid Ibrahim yang menyebutkan bahawa ‘beliau rela dikuburkan oleh ahli parti’ itu bukan satu kenyataan yang boleh dipandang ringan. Zaid bukanlah lekeh sangat. Dia tentu telah membuat pertimbangan yang mewajarkannya mencabar ‘anak emas’ Anwar Ibrahim itu.

Perlu diingat, Zaid adalah tokoh ‘Melayu Liberal’ yang disanjung dan diharapkan oleh kaum imigran negara ini yang bercita-cita meminda Perlembagaan Negara. Dia ada sokongan daripada kalangan peguam, diminati oleh DAP dan yang penting Zaid Ibrahim boleh diterima oleh Lee Kuan Yew untuk jadi boneka kepada agenda mereka.
Kalau selama ini mereka gagal memperalatkan Melayu Liberal anak kelahiran Pulau Pinang, kini mereka telah menjumpai penggantinya, iaitu anak kelahiran Kelantan pula. Dia seorang peguam yang kaya raya dan banyak persamaan dari segi gaya hidup dan pemikiran dengan pemimpin kaum imigran negara ini.

Kalau ditinjau kembali sejarah kemasukan Zaid ke dalam PKR dan hubungan beliau dengan puak-puak yang di sebutkan itu, mungkin terbayang di fikiran kita bahawa hasrat Zaid bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR itu tentu memang telah dirancang.

Seperkara lagi, jangan perkecilkan peranan Wan Azizah. Kata pepatah, ‘Tangan yang megayun buai itu mampu menggoncang dunia’. Kalau tidak dunia sebenar, sekurang-kurangnya ‘dunia Anwar Ibrahim’, suami tersayang lagi tercinta yang selama ini dipertahankannya semampu mungkin.

Meletakkan Azmin Ali sebagai orang nombor dua kepada Wan Azizah tentulah sesuatu yang amat tidak menyenangkan Presiden Boneka PKR itu. Tapi jangan lupa, kalau dah terlampau diperkecil dan diperlekeh kewibawaannya, apakah tidak mungkin Wan Azizah sendiri boleh dan mampu bingkas bertindak?

Setelah sekian lama menimba pengalaman dengan seorang lelaki kaki putar belit, bukan sahaja sebagai tokoh politik tetapi juga sebagai suami, apakah Wan Azizah tidak mampu melakukan sesuatu yang boleh memeranjatkan ramai orang?

Seperkara yang mungkin perlu diambil perhatian bahawa si Anwar Ibrahim itu tersangat bergantung harap kepada DAP dan Lee Kuan Yew sebagai bapak zionis di Nusantara. Tuhan mereka adalah Yahudi Amerika yang selama ini merencanakan segala strategi di rantau ini dalam agenda memecah-belahkan negara Islam. Kalau DAP keluar pakatan, hancurlah harapan Anwar Ibrahim untuk rampas Putrajaya.

Dan Anwar Ibrahim, sebagaimana telah diketahui umum, bila-bila masa boleh ‘konar baring’ jika dia terdesak dan diugut oleh puak-puak zionis yang selama ini membantunya dari segi strategi di peringkat antarabangsa dan juga dana yang digunakannya selama ini.

Kalau Anwar takutkan ugutan Azmin, Azmin juga boleh diugut oleh puak zionis yang jauh lebih berkuasa dan bertenaga daripada MP dan ADUN PKR yang terpaksa bersuara menyokongnya itu. Jangan ingat Azmin sahaja yang ada rahsia Anwar, zionis ada rahsia kedua-duanya. Dan penguasaan media zionis, tersangatlah hebatnya.

Tidak mustahilkah, peluang ini digunakan oleh puak-puak zionis yang berpengkalan di seberang Tambak Johor sebagai ketika yang paling baik untuk mengenepikan Melayu Liberal bernama Anwar Ibrahim dan menggantikannya dengan sekor lagi Melayu Liberal bernama Zaid Ibrahim?

Tidak mungkinkah puak-puak zionis itu telah jemu dengan karenah Anwar yang cakap berbelit-belit, bagaikan ular sawa menelan mangsa itu? Apa yang mereka harapkan, iaitu merampas Putrajaya pada 16 September hanya omong kosong dan memalukan, kecuali si muka tebal sepertinya sahaja yang tidak berasa malu.

Kalau dahulu segala bantuan dan dana disalurkan khas untuk Anwar Ibrahim, apakah kali ini tidak mustahil ianya akan beralih tangan kepada Zaid Ibrahim pula?. Apakah melalui ZICO, susah sangat nak menyalurkan bantuan kepada Zaid?

Terlalu panjang kalau mahu diceritakan semua kemungkinannya. Lagi pun hubungan Zaid Ibrahim dengan tokoh-tokoh tertentu di seberang Tambak, bukan perkara baru. Ianya bagaikan telah disusun atur sedemikian rupa. Cuma masa dan ketikanya sahaja yang menentukan segalanya.

Malah tidak keterlaluan kalau dikatakan, menjelang pemilihan pucuk pimpinan PKR November ini, ahli-ahli PKR akan ramai yang jadi OKB. Duit akan luruh bagaikan daun getah di musin ‘daun gugur’. Siapa yang cekap dan cerdik, kayalah dia.

Pak Sulung: Yakin bahawa Zaid Ibrahim mempunyai perancangannya yang tersendiri. Azmin dan Anwar jangan ingat dia ‘nak bunuh diri’. Silap-silap Azmin Ali yang terbunuh kerjaya politiknya dalam PKR sementara Anwar Ibrahim sendiri lebih cepat diistirehatkan di Istana Sungai Buluh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog