Cina India Kaum Pendatang

Isnin, 6 September 2010

ANTARA AKAL DAN SYAHWAT

AL-KISAH, setelah Rabi’ah al-Adawiyah menjadi janda atau setelah beliau kematian suami, maka ramilah lelaki yang ingin mengambil beliau sebagai isteri. Antaranya ialah Hasan Basri, seorang tokoh sufi yang terkenal di zamannya.

Pada suatu hari, Hasan Basri dan teman-temannya datang ke rumah Rabi’ah untuk melamarnya. Mereka sepakat meminta janda itu memilih salah seorang daripada mereka untuk menjadi suami.

Kedatangan mereka disambut mesra oleh Rabi’ah al- Adawiyah dengan mempersilakan mereka semua masuk. Kemudian beliau menutup tirai bagi maksud memisahkan dirinya dengan tetamu-tetamu berkenaan.
“Siapa yang paling pintar antara kalian, maka dialah yang akan saya terima sebagai suami,” jelas Rabi’ah memulakan perbualan.
Maka mereka pun menjawab, “ Hasan al-Basri.”

Kata Rabi’ah, “Bila dapat menjawab pertanyaanku, maka aku adalah milikmu.”
“Tanyalah, semoga aku dapat menjawabnya,” balas Hasan al-Basri.

Maka bertanyalah Rabi’ah: “Apabila aku mati dan keluar dari dunia ini, apakah aku nanti keluar dengan beriman atau tidak?”
Jawab Hasan: “Itu adalah masalah ghaib. Tidak seorang pun yang mengetahui kecuali Allah.”
Rabi’ah: “Bila aku telah terbaring di liang kubur dan ditanya oleh Malaikat Mungkar dan Nangkir, apakah aku dapat menjawabnya atau tidak?”
Hasan: “Itu juga hal yang ghaib dan tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah.”
Rabi’ah: Apabila seluruh manusia dikumpulkan di hari kiamat dan diberikan kepada mereka kitab catatan amal masing-masing, apakah dengan tangan kiri atau dengan tangan kanan aku menerima catatan amalanku?”
Hasan: “Itupun perkara ghaib juga.”

Lalu Rabi’ah berkata: “Hai Hasan, ketahuilah bahawa barang siapa tidak dapat menjawab pertanyaan yang saya tanyakan tadi, jangan berfikir untuk dapat mengahwini diriku.”

Selanjutnya Rabi’ah berkata lagi: “Hai Hasan, dalam berapa bahagiankan Tuhan mencipta akal?”
Jawab Hasan: “Sepuluh bahagian. Sembilan untuk laki-laki dan satu bahagian untuk wanita.”
Rabi’ah: Dalam berapa bahagian pula Allah menciptakan syahwat?”
Jawab Hasan: “Sepuluh bahagian. Sembilan untuk wanita dan satu bahagian untuk laki-laki.”

Sebagai penutup kepada dialog itu, Rabi’ah al-Adawiyah berkata: “ Hai Hasan al-Basri, kalau aku dapat menguasai dan mengawal sembilan syahwat dengan hanya satu bahagian akal yang ada padaku, apakah kamu sebagai lelaki tidak dapat mengawal satu syahwat dengan sembilan akal yang ada padamu?”

Mendengarkan kata-kata Rabi’ah itu, maka segeralah Hasan al-Basri keluar daripada rumah Rabi’ah al- Adawiyah dengan cucuran air mata kerana menyesali dirinya yang gagal mengawal satu syahwat dengan sembilan akal yang ada padanya.

Sebagai makluman, Hasan al-Basri dan Rabi’ah al-Adawiyah adalah antara tokoh wali-wali Allah yang tersohor dan terkenal dengan pelbagai kisah menarik sepanjang hayat mereka. Kisah ini adalah salah satu daripadanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog