Cina India Kaum Pendatang

Isnin, 6 September 2010

BERSABARLAH DENGAN PERANGAI ISTERI

DIKISAHKAN bahawa pada suatu hari seorang lelaki pergi ke kediaman Khalifah Umar al-Khatab untuk mengadukan perihal perangai buruk isterinya.

Setibanya lelaki itu di pintu rumah Khalifah Umar, dia terdengar isteri Khalifah sedang meninggikan suara memarahi Khalifah, sedangkan Khalifah Umar hanya berdiam diri. Tidak menjawab walau sepatah kata pun.

Mendengar dan melihat dengan mata sendiri apa yang berlaku ke atas Khalifah Umar, membuatkan lelaki itu membatalkan hasaratnya untuk berjumpa Khalifah. Dengan langkah tergesa-gesa dia beredar meninggalkan rumah Khalifah.

Bagaimanapun, lelaki itu terdengar dia dipanggil oleh Khalifah dengan pertanyaan, “Apa hajatmu datang ke mari?”
“Tidak ada apa-apa wahai Amirul Mukminin!” jawab lelaki itu sambil tunduk tanda hormat.
Tanya Khalifah Umar, “Memgapa datang kalau tidak ada apa-apa?”

Mendengarkan kata-kata khalifah, lelaki itu berasa serba salah untuk menceritakan tujuannya datang. Dalam keadaan terpaksa lelaki itu berkata dengan nada perlahan: “Sebenarnya.... saya.... saya datang ke sini untuk mengadukan kelakuan buruk isteri saya, wahai Amirul Mukminin. Tetapi.... setelah saya terdengar apa yang saya dengar, saya dapati Amirul Mukminin pun mengalami nasib yang sama seperti saya.”

Sambil tersenyum Khalifah Umar al-Khatab berkata: “Wahai saudaraku! Aku terpaksa menanggung semua itu kerana aku terhutang budi kepadanya.
“Dia telah memasakkan makananku, membuat roti untukku, membasuh pakaianku dan menyusukan anak-anakku. Padahal semua itu tidak wajib ke atasnya.

“Dan dia juga menjadi tempat kemesraanku, di mana hatiku berasa tenang dan kerana itu juga aku terlindung daripada melakukan yang haram.

“Jadi, bagaimana dapat aku menentangnya. Oleh itu aku hanya bersabar dan memekakkan telinga sahaja.”

Balas lelaki itu, “Kalau begitu kedudukannya, maka saya juga berkeadaan serupa. Sama seperti apa yang Amirul Mukminin alami.”

Kata Khalifah Umar: “Wahai saudaraku! Bersabarlah atas kelakuan isterimu itu.

1 ulasan:

akupedulikhape berkata...

tetibe aku insaf dalam keadaan duduk di antara dua sujud sambil menitiskan air mata...kasihan isteriku rupanya...huhuhu

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog