Cina India Kaum Pendatang

Selasa, 31 Ogos 2010

KISAH ABU JAHAL MENGUJI RASULULLAH

SEBAGAI seorang pemuka Quraisy yang paling hebat menentang Nabi Muhammad SAW dan agama Islam, Abu Jahal tidak pernah jemu dan patah semangat dalam usahanya menyakiti dan menghalang perjuangan Baginda menegakkan kalimah Allah di kalangan masyarakat Quraisy di kota Mekah. Kepada Abu Jahal, selagi Rasulullah SAW masih hidup selagi itulah Banginda menjadi ancaman besar terhadap diri dan pengaruhnya.

Pada suatu hari Abu Jahal dan rakan-rakannya datang ke rumah Abu Talib, iaitu bapa saudara Nabi Muhammad SAW. Dia mahu melaporkan mengenai kegiatan anak saudaranya itu. Kedatangan Abu Jahal disambut oleh Abu Talib dengan hati yang terbuka.

Setelah dijemput masuk, maka Abu Jahal terus berkata, “ Hai Abu Talib, akhir-akhir ini aku lihat anak saudaramu Muhammad selalu berbuat yang aneh-aneh. Dia menyiarkan agama baru dan mengaku dirinya Nabi. Dia mengumpat Tuhan kita dan nenek moyang kita. Kami masih memaafkan dia kerana menghormati kemuliaanmu. Tapi jika anak saudaramu terus menentang ajaran nenek moyang kita, maka tidak ada jalan lain kecuali kami akan membunuhnya.”

Mendengarkan ancaman Abu Jahal itu, dengan lembut Abu Talib berkata, “Wahai Abu Jahal, duduklah kamu di sini sebentar. Tunggulah sehingga Muhammad balik dan saya akan panggil dia ke mari.”

Tidak lama kemudian, Rasulullah SAW pun datang dan terus duduk di sisi Abu Jahal. Rasulullah telah dapat menduga tujuan kedatangan Abu Jahal ke rumah bapa saudaranya itu.

Setelah mereka bersalaman, Abu Jahal berkata kepada Abu Talib, “Hai Abu Talib,” kata Abu Jahal memulakan bicara. “Kalau benarlah pengakuan anak saudaramu sebagai Rasul, cubalah tunjukkan kepada kami tanda-tandanya.”

Abu Talib menoleh kepada anak saudaranya lalu berkata, “Hai anak saudaraku, bagaimanakah tanggapan kamu terhadap permintaan Abu Jahal itu?”
“Wahai bapa saudaraku,” kata Nabi Muihammad bersuara lembut. “Adakah mereka mahu beriman jika saya sanggup membuktikannya?”
“Sanggup,” jawab Abu Jahal dan rakan-rakannya serentak.
“Sekarang apakah yang mereka kehendaki, wahai bapa saudaraku?” tanya Rasulullah.

Kebetulan di hadapan rumah Abu Talib itu terdapat sebuah batu besar. Sambil menunjuk ke arah batu berkenaan, Abu Jahal berkata, “Hai Muhammad, jika kamu benar-benar utusan Allah, cubalah keluarkan sebatang pokok yang mempunyai dua cabang dari dalam batu itu.”

Sebaik sahaja mendengar permintaan Abu Jahal, lantas Baginda berdoa kepada Allah SWT. Tidak berapa lama kemudian, turunlah Malaikat Jibril memberi salam lalu memberitahu Baginda bahawa Allah SWT telah menerima doanya.

Dengan sekelip mata sahaja batu yang terdapat di hadapan rumah Abu Talib itu terbelah dua. Dan dengan tiba-tiba keluarkah dari batu itu sebatang pokok bercabang dua sebagaimana permintaan Abu Jahal. Mereka yang menyaksikan kejadian itu tersangat kagum.

“Alangkah hebatnya apa yang telah dilakukan olehnya,” kata salah seorang dari mereka. Bagaimanapun mereka masih belum puas hati, lalu meminta pula supaya pokok itu dikembalikan seperti sediakala dan begitu juga dengan batu itu. Belum sempat habis mereka berkata, pokok itu mengecil dan hilang dari pandangan sementara batu besar kembali bertaut.

Abu Jahal dan rakan-rakannya bertambah hairan lalu dia pun berkata, “Alangkah hebatnya sihirmu hai Muhammad.” Sambil mengejek mereka beredar dari rumah Abu Talib.

Moral kisah:
Begitulah sikap manusia yang dihatinya telah bersarang fitnah Sang Iblis. Walaupun segala cabaran dengan mudah dibuktikan, ia masih tidak mahu mengakuinya malah serta merta berdalih dengan tuduhan lain pula. Demikianlah apa yang terjadi kepada puak-puak tertentu di negara kita ini yang tidak pernah mahu menerima kebenaran atau bukti nyata yang terpampang di depan mata.

Walaupun Abu Jahal telah lama mati tetapi, perangai dan sifat Abu Jahal tetap wujud silih berganti di kalangan masyarakat, selagi dunia belum kiamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog