Cina India Kaum Pendatang

Ahad, 28 Ogos 2011

Dentuman kuat ‘meriam buluh’ Mat Sabu dapat perhatian.... DAP gembira, suku sakat Chin Ping ketawa ria.... Melayu boleh buat apa?


Melayu bangsat  yang cuba jadi hero memperjuangkan martabat kaum imigran Cina....
DENTUMAN kuat ‘meriam buluh’ yang diletupkan Mat Sabu dari Pulau Pinang baru-baru ini mengejutkan ramai orang. Bila terkejut, maka ramailah yang melenting dan mengeluarkan pelbagai komen dalam keadaan marah dan tak puas hati. Tidak mustahil ramai juga yang memaki-hamun Timbalan Pesiden Pas itu, tetapi tidak dituliskan di akhabr-akhbar arus perdana.

Ada yang kata Mat Sabu sebagai ‘pembesar suara DAP’. Ada yang labelkan dia pendokong perjuangan komunis. Ada yang kecam Mat Sabu ‘kurang ajar’. Ada yang gesa dia mohon maaf dan ada juga yang kata Mat Sabu itu ‘pembohong besar’.

Macam-macam kecaman dipaparkan di dada akhbar mingguan arus perdana hari ini. Semuanya melahirkan rasa kecewa, tak puas hati dan tersinggung.

Tapi apa yang bangsa Melayu boleh buat terhadap Mat Sabu selain daripada kecaman dan malahirkan kata-kata marah? Sampai bila dan sejauh mana berkesannya kemarahan itu? Kalau lebih dari seminggu ianya masih panas diisukan, kira dah cukup baik. Biasanya lepas seminggu semua akan senyap dan sunyi sepi. Luput bagaikan sampah hanyut ke muara.

Sebenarnya reaksi itulah yang diharap dan dimahukan oleh Mat Sabu. Dentuman ‘meriam buluhnya’ itu membuatkan dia popular dan disebut ramai. Wajah bongok Mat Sabu terpampang di dada-dada akhbar dan media elektronik.

Mat Sabu inginkan perhatian. Dan cara mudah untuk mendapatkan perhatian ialah dengan mengeluarkan ‘kata-kata celupar’ yang menghina golongan yang tidak sehaluan dengannya, sesuai dengan label yang diberikan kepadanya sebagai ‘mulut jubur ayam’.

Mat Sabu yang sangat bergantung harap kepada Lim Guan Eng untuk diberi peluang bertanding di Pulau Pinang pada PRU akan datang telah melaksanakan tugasnya dengan baik di mata DAP. Pemimpin nombor dua Pas itu benar-benar boleh diharapkan oleh DAP sebagai ‘meriam buluh’ yang hanya mampu mengejutkan orang yang selalu terkejut.

Kalau diibaratkan sebagai ‘anjing peliharaan’, Mat Sabu kini sedang tegak ekornya sambil tergedik-gedik menjilat kaki tuannya – Lim dua beranak, minta diberikan perhatian. Kehendak dan perang saraf DAP untuk mengekalkan sokongan kaum Cina terhadap ‘kerajaan Cina Pulau Pinang’ telah disempuranakannya dengan baik.

Tidak dinafikan Mat Sabu adalah orang lama yang sangat faham suasana politik di negara ini. Dia tahu apa yang diluahkannya akan jadi kemarahan yang amat sangat oleh orang Melayu yang tidak menyokong pembangkang. Dan punca kemarahan itu sengaja dicetuskan sebagai provokasi terhadap kepimpinan kerajaan Umno/BN juga.

Besar kemungkinan Mat Sabu mahu dirinya ditahan di bawah ISA untuk meningkatkan lagi namanya di kalangan pemimpin pembangkang, khasnya puak Melayu baghal dalam Pas yang di dada mereka bersarang rasa dengki dan dendam kesumat terhadap pemimpin Umno/BN.

Kalau ‘Mat Sapu Bini Kawan’ itu ditahan di Kamunting, dia tetap masih boleh bertanding dalam pilihan raya umum akan datang. Kerjanya jadi mudah. Popularitinya meningkat dan duit tak payah keluar walau satu sen pun.

Sebagaimana diberitakan sehari dua lalu, DAP berhasrat mengambilalih kerusi pilihan raya di Pulau Pinang yang pada PRU 2008 dimenangi oleh PKR.

Besar kemungkinan, Mat Sabu dijanjikan salah satu daripada kerusi-kerusi berkenan untuk dirinya bertanding. Tapi kenalah buat kerja yang membolehkan dirinya di terima oleh kaum Cina di negeri yang masih bertaraf ‘daerah pajakan’ daripada Negeri Kedah itu.

Oleh kerana di Pulau Pinang kebanyakan kawasan pilihan rayanya – Parlimen dan DUN, bermajoritikan pengundi kaum Cina, maka Mat Sabu terpaksalah meletakkan dirinya sebagai tokoh anak Melayu yang disenangi kaum Cina.

Apa perkara mudah yang membolehkan Mat Sabu disenangi kaum imigran itu? Modal yang ada pada Mat Sabu hanyalah ‘kebusukan bahasa dan keceluparan kata’ melalui mulut yang dianugerah oleh Allah swt kepadanya.

Maka terjadilah apa yang telah terjadi.... Mat Sabu memperlekeh sejarah bangsanya dan jelas menghina umat Melayu negara ini seluruhnya. Ini sudah tentulah sangat disukai oleh kaum imigran Cina di negara ini. DAP ketawa, suku sakat Chin Ping ketawa ria, Melayu terpinga sambil mulut melopong ternganga....

Yang paling penting kepada Mat Sabu dia diterima oleh Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang untuk bertanding di Pulau Pinang atas tiket Pas pada PRU-13.

Hai laaa nasib! Mat Sabu dah sapu tempat aku....
Mat Sabu kini benar-benar telah mengambil tempat Anwar Ibrahim dalam ‘pakatan haprak’. Bagaikan tangga yang telah habis guna, Anwar dan PKR tidak lagi menjadi rakan utama kepada DAP. Macam melukut di tepi gantang. Masuk tak menambah, keluar tak menyusutkan. Padan dengan muka Anwar Ibrahim yang habis ratusan juta ringgit memujuk Pas untuk bersekongkol dalam pakatan, akhirnya diketepikan begitu saja.

Sekarang Pas benar-benar telah dijadikan rakan dan sekutu utama DAP. Hasrat DAP mempengaruhi orang Melayu supaya menyokong calon mereka dalam PRU akan datang telah tercapai. Pas dan DAP saling memerlukan sokongan kaum masing-masing. Pas dengan kaum Melayunya dan DAP dengan kaum imigran Cinanya.

Kepada DAP, percaturan politik mereka kini adalah tertumpu kepada keutamaan mengekalkan Pulau Pinang berada dalam genggaman parti chauvanis Cina itu. Kalau Melayu baghal puak-puak Pas spesis Mat Sabu dapat berikan sokongan padu, Pulau Pinang akan kekal berada di tangan DAP untuk selama-lamanya.

Kepada Mat Sabu, yang penting ialah peluangnya untuk jadi wakil rakyat. Dia terlalu rindukan kerusi di Parlimen yang terlucut dari tangannya pada PRU lalu.

Apa nak jadi dengan masuah bangsa Melayu ‘lantak pei laaa’. Kalau tak hina Melayu, DAP tak akan setuju....
Wallahhualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog