Cina India Kaum Pendatang

Isnin, 29 Ogos 2011

Kesian Mat Sabu!: Kena 'mandrum' Guan Eng hingga hilang ingatan?

Mungkinkah ketika inilah Guan Eng mengenakan 'mandrumnya' terhadap Mat Sabu?
TAHUKAH kalian apa jenis ‘mandrum’ yang dikenakan oleh Lim Guan Eng terhadap Mat Sabu hinggakan Timbalan Presiden Pas itu hilang ingatan dan tak tahu apa yang diucapkannya?

Adakah ianya jenis mendrum yang dikenakan melalui makanan atau sekadar mensihirkannya dari jauh? Kalau kena jenis yang dicampurkan dengan makanan, maka semakin hari semakin teruklah si Mat Sabu. Mungkin boleh membawa hingga ke akhir hayat. Makin lama makin hilang ingatan, lupa sana lupa sini dan akhirnya merapu dan meracau macam orang gila.

Maka semakin parahlah Parti Islam SeMalaysia di mana hala tuju perjuangannya semakin tak keruan itu. Dahlah sekejap kata berjuang atas nama Islam, lepas tu tak mahu pulak dengan Islam dan tukar kepada memperjuangkan ‘negara kebajikan’. Tak tentu hala. Penyokong pun jadi pening kerana tak tahu mana satu nak pakai dan apa satu yang diperjuangkan.

Akibatnya, hilang akallah 'Mat Sapu Bini Kawan' tu...
Demikian keadaan Pas setelah kononnya memasuki era baru. Era di mana golongan ulama dalam parti itu dipinggir dan diketepikan kerana tidak diperlukan lagi. Yang penting dan sangat diutamakan ialah undi kaum Cina.

Kerana ‘bertuhankan undi’, Pas sanggup diugut dan diberikan syarat oleh kaum Cina yang bergerak atas nama DAP.

Bagaikan orang gila, Pas kini telah menelanjangkan dirinya untuk diliwat oleh DAP sesuka hati siang dan malam. Dan tokoh yang benar-benar sanggup diliwat itu tidak lain tidak bukan ialah Timbalan Presidennya – Mohamad Sabu atau lebih terkenal dengan panggil glamournya ‘Mat Sapu Bini Kawan’.

Ketika para penyokong bergembira dan riang ria mendengarkan ‘mulut busuk’ Mat Sabu menghina, mencaci maki dan memfitnah pemimpin UMNO, rupa-rupanya dia tak ingat apa yang diucapkannya. Dia bercakap dalam keadaan khayal bagaikan seorang ‘penagih dadah’ sedang lalok.

Itulah yang dapat diandaikan apabila Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu mengesahkan sendiri bahawa dia tidak mengingati isi ceramahnya berkaitan dakwaan pengganas dalam Kompeni Pasukan Ke-4 Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 lalu adalah wira negara.

“Saya tidak ingat (apa yang diperkatakan) sebab ceramah itu berlangsung minggu lepas (21 0gos).

“Saya tidak mahu komen mengenai apa yang dilaporkan oleh akhbar arus perdana itu,” katanya.

Mohamad, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, dalam ceramahnya di Tasek Gelugor Pulau Pinang, didakwa berkata, PKM yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan dalam tragedi berdarah tersebut sepatutnya diangkat sebagai wira, bukannya 25 anggota polis dan keluarga yang mempertahankan diri semasa serangan di balai polis itu.

“Dekat nak merdeka nanti, siarlah cerita mengenai Bukit Kepong. Bukit Kepong ini, polis yang mati itu polis British.

“Hat (yang) serang Bukit Kepong itulah pejuang kemerdekaan yang sebenar. Yang serang Bukit Kepong itu Mat Indra (Muhammad Indera). Dia Melayu, tapi semua sejarah itu ditutup,” katanya seperti yang dilaporkan akhbar arus perdana kelmarin.

Mat Sabu juga didakwa berkata, bekas Presiden Umno, Tunku Abdul Rahman dan Datuk Onn Jaafar, tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana tokoh negara itu adalah pegawai British.

Beliau juga dikatakan berikrar untuk mengubah sejarah kemerdekaan negara sekiranya pembangkang berjaya menawan Putrajaya kerana sejarah yang tertulis hari ini tidak benar dan hanya memihak kepada Umno.

Kesian dengan para penyokong dan juak-juak Pas mendapat seorang Timbalan Presiden baru yang sering hilang akal dan tak tahu apa yag diucap atau katakan.

Jawabnya, semakin hancurlah parti kedua terbesar orang Melayu itu tak lama lagi.

Apa yang boleh diharapkan kepada seorang pemimpin kanan kalau apa yang dikata dan dibuatnya, dia sendiri tak ingat. Bial tak ingat, maka dia tergolong sebagai pemimpin yang ‘tidak bertanggungjawab’ atas apa jua tindakannya sama ada berkenaan parti mahu pun mengenai dirinya sendiri.

Kira macam orang tak siuman atau orang gila lerrr tuuuu...
Wallahhualam.
Sebelum inipun, ketika perhimpunan haram Bersih 2.0, Mat Sabu tak dapat membezakan antara Land Rover atau Pajero Polis. Akhirnya dia kata dilanggar kereta polis jenis Iswara pulak. Dia juga tak dapat ingat sama ada dia dilanggar atau motosikal yang diboncengnya terbabas dan jatuh.... Sahlah pemimpin nombor dua Pas itu dah hilang ingatan. Tempat yang boleh menyembuhkannya hanyalah di Hospital Bahgia, Tanjung Rambutan, Perak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog