Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 23 Julai 2010

GUAN ENG BAGAIKAN PERDANA MENTERI PULAU PINANG?

KEANGKUHAN Ketua Menteri DAP Pulau Pinang, Lim Guan Eng – anak Lim Kit Siang yang juga jadi anak angkat Lee Kuan Yew, semakin hebat. Tindakannya menghalau Nik Ali, seorang pegawai kerajaan Persekutuan dari negeri itu membuktikan bahawa beliau semakin garang dan berani dari segi politik DAPnya. Siap buat kenyataan akhbar untuk meluahkan isi hatinya yang busuk itu.

Keberanian sebegitu sangat diperlukan oleh kaum imigran Cina di negara ini. Itulah juga keberanian yang mungkin telah ditanamkan oleh bapak angkatnya setelah ditugaskan mentadbir Pulau Pinang. Dan sudah tentulah kejayaan Lee Kuan Yew merampas Pulau Singapura dari tangan Melayu mahu dikesinambungankan ke Tanah Melayu.

Kalau Lee Kuan Yew telah terbukti kejayaannya menjadikan Singapura sebagai sebuah negara berdaulat melalui PAP, apakah Lim Guan Eng tidak boleh menjadikan Pulau Pinang pula sebagai sebuah negara seperti Singapura melalui DAP? Bukankah DAP itu sendiri lahir dari perut PAP?

Mungkin atas sikap dan keyakinan itulah Guan Eng semakin kurang ajar. Dan tindakan-tindakannya bagaikan memberitahu kaum imigran Cina di negara ini bahawa beliau telah memulakan agenda menghalau orang Melayu dari Pulau Mutiara itu.

Setelah perancangan menghalau orang Melayu dari beberapa buah kampung asal di pualu itu seperti yang diberitakan sebelum ini, kini Guan Eng menunjukkan keberaniannya menghalau pegawai kerajaan pusat pula. Hakikatnya, pegawai dan jabatan Persekutuan berkenaan menjadi batu penghalang kepada agenda DAP seterusnya di pulau itu.

Melayu seolah-olah tidak dibenarkan tinggal dan mencari rezeki di pulau itu. Kampung diroboh dan dibangunkan untuk digantikan dengan penduduk kaum Cina. Dan gerai-gerai yang jadi tempat punca rezeki orang Melayu diroboh, konon kerana tidak teratur dan tiada lesen. Sedangkan gerai peniaga kaum Cina boleh, walaupun jauh lebih tidak teratur dan dalam keadaan tidak bersih.

Maka bergemalah kecaman dan kutukan pemimpin NGO-NGO Melayu dari seluruh negara terhadap Guan Eng. Hanya itu sahajalah yang mampu dilakukan dan ianya ‘tidak jadi kudis’ kepada Guan Eng dan DAP. Mereka sudah cukup faham bahawa kemarahan orang Melayu takkan sampai kemana. Pejam celik, pejam celik, senyaplah akhirnya.

Melayu Pas dan Melayu PKR senyap tak berbunyi bagaikan tikus menyorok dalam lubang. Terkulat-kulat tak tahu nak kata apa.

Dari apa yang terjadi, seolah-olah Guan Eng mencanangkan bahawa beliau kini bukannya seorang Ketua Menteri di sebauh negeri dalam Persekutuan Malaysia tetapi, sebagai seorang Perdana Menteri sebuah republik seperti Singapura.

“Persetankan kerajan pusat dan pergi jahanam dengan orang Melayu. Sekarang kita telah berkuasa dan kuasa ini akan dipertahankan buat selama-lamanya. Melayu tak akan mampu merampasnya kembali, apatah lagi Barisan Nasional.”

Mungkin itulah agaknya yang tersirat dalam kepala hotak Guan Eng serta para pemimpin DAP.

Memang benar. Melayu tak boleh buat apa dan BN pun tak akan mampu merampas kembali kuasa melalui pilihan raya, sama ada pada PRU akan datang atau PRU-PRU seterusnya. Penang kekal dan solid untuk kaum imigran Cina.

Sebabnya? Kerana daripada 40 kerusi DUN di Pulau Pinang, hanya 12 sahaja yang majoriti pengundinya Melayu. Pada PRU-12, sebelas dimenangi BN sementara satu lagi dikuasai Pas. Selebihnya (28 kawasan), adalah mutlak bermajoritikan kaum Cina disapu bersih oleh DAP (19) dan PKR (9).

Atas dasar inilah, Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP akan terus bertindak memusuhi orang Melayu, demi menjamin sokongan kaum imigran Cina pada PRU-PRU akan datang. Selagi orang Cina solid menyokong DAP, negeri Pulau Pinang akan kekal ditangan mereka untuk selama-lamanya.

Di pihak BN, hanyaUMNO mungkin mampu menguasai kawasan yang bermajoriti Melayu. Sementara komponen BN yang lain – MCA, Gerakan, MIC dan PPP, hanya melukut ditepi gantang kepada kaum Cina di Pulau Pinang. Keberadaan mereka dalam BN sebagai ‘perabeh bogheh jo....’

Wajarkah umat Melayu bersekongkol dengan kaum imigran kalau kewujudan mereka sekadar ‘perabeh bogheh’ sahaja?

Fikir-fikirkanlah....

Pak Sulung: Masih terus berdoa kehadhrat Allah swt supaya ‘hati perut’ umat Melayu/Islam yang sangat keras dendamnya terhadap UMNO atau BN, supaya sedar dari mimpi yang sentiasa diulit Syaitan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SLM TUAN..X SYAK LG MENTERI JAMBAN NI DH BERKIRA2 NK JD PM PULAU MUTIARA. AKAN JD LA SATU LG SINGAPURA-PURA BLAH UTARA ATAS KEBIJAKSANAAN PENGUNDI2 TERDAHULU YG MENGUNDI SBB IKUT KEPALE LUTUT

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog