Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 12 Mac 2011

Pas dicabar perjelas hukum ‘orang yang tidak berani bersumpah’....


JARINGAN Melayu Malaysia (JMM) mahu Pas menjelaskan apakah hukum parti itu melindungi seseorang yang dikaitkan dengan kegiatan meliwat tetapi tidak berani bersumpah bahawa dia tidak terlibat.

Pengarah Kebangsaannya, Farahana Jamaludin berkata, Pas wajib menjelaskan hukum tersebut memandangkan kenyataannya sebelum ini, yang menyamakan imej Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan Ayah Pin dianggap sebagai berdosa.

"Jika kenyataan saya sebelum ini dianggap oleh ahli dan penyokong Pas sebagai berdosa, apa pula hukum bagi Mursyidul Am Pas dan parti ini melindungi seseorang yang sampai sekarang tidak berani bersumpah tidak meliwat.

"Sedangkan, jika mangsa sudah bersumpah mengikut Islam bahawa dia telah diliwat oleh tertuduh, individu tersebut sepatutnya juga bersumpah bagi mencari kebenaran tetapi, Pas pula melindungi orang seperti ini.

"Bukankah pelik bagi sebuah parti yang mendakwa parti Islam tetapi dalam hal ini tidak pula mendesak tertuduh supaya bersumpah sebagaimana dituntut Islam," katanya dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia, di Kuala lumpur, Jumaat.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas reaksi penyokong dan pemimpin Pas yang berang apabila imej Nik Abdul Aziz yang sering kali mengeluarkan 'fatwa politik' sehingga memecah-belahkan umat Islam di negara ini disamakan dengan Ayah Pin.

Baru-baru ini, Farahana berkata, kedua-dua pemimpin tersebut mempunyai persamaan dari segi imej kerana mereka bertindak mengaburi mata dan hati pengikutnya dengan agama demi kepentingan politik peribadi.

Kenyataan itu kemudiannya mengundang kemarahan pemimpin Pas, yang mendesak Farahana dan JMM memohon secara terbuka, selain laporan polis turut dibuat bagi mendesak pihak berkuasa mengambil tindakan.

Dalam pada itu, Farahana mempersoalkan apakah reaksi 'luar biasa' yang ditunjukkan oleh pemimpin Pas terhadap kenyataannya itu, sebagai bukti bahawa parti tersebut mengamal pilih kasih terhadap pandangan wanita.

"Ini kerana kepimpinan Pas tidak pernah memberi reaksi terhadap kenyataan JMM sebelum ini tetapi apabila saya bersuara, mereka bertindak dengan cukup 'luar biasa'. Apakah ini usaha untuk menutup pandangan wanita," soalnya.
- Utusan

SATU MELAYU:
Tak pasai-pasai PAS dan Nik Aziz terpalit sama dalam kes liwat II Anwar Ibrahim, sedangkan parti itu dan Mursyidul Am-nya tidak ada kena mengena dengan kes berkenaan.
Logiknya, takkahlah Nuar ada minta kebenaran daripada Pok Nik sebelum buat kerja itu?

Begitu juga dengan Pok Nik. Tak pasai-pasai dipandang serong oleh masyarakat kerana mempertahankan si peliwat yang hingga kini tidak berani bersumpah laknat sebagaimana yang ditentukan oleh ajaran Islam sebenar.

Jelaslah bahawa Pas turut sama ‘terjun masuk lubuk’, semata-mata kerana bersekongkol dalam satu pakatan yang tidak tentu hujung pakngkalnya.

Keberadaan Pas dalam ‘pakatan haram’ itu terbukti membawa lebih banyak buruk daripada baik.
Kredebilitin Pok Nik sebagai ulama politik Pas tercemar dan sokongan orang Melayu terhadap parti itu turut terhakis.

Hakikat bahawa Pas menjadi parti kedua pilihan orang Melayu di Tanah Melayu tidak lagi menjadi kenyataan.

Pas sudah tersasar jauh daripada tujuan asal ianya ditubuhkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog