Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 29 Julai 2010

PENTING SANGATKAH PERSAHABATAN NALLA-ANWAR?

KISAH wakil Anwar Al-Jub..., Manjet Singh berusaha beberapa kali memujuk Nallakarupan supaya kembali bersahabat dengan kawan lamanya Anwar Ibrahim, agak menarik untuk diperhatikan. Apa yang rakyat dapat baca dan dengar, agenda membaik semula hubungan dua sahabat lama itu menjadi semakin serius.

Keseriusannya timbul apabila ada yang mengaku memujuk Nalla dan ada pula lapran polis dibuat kerana terdapat kes ugutan yang serius. Sampai mahu memotong kepala dan macam-macam lagi. Dah jadi macam kisah gangster pulak. Macam kisah filem pun ada juga.

Apa yang penulis dapat fahamkan bahawa segalanya timbul kerana adanya pendedahan yang menunjukkan bahawa Anwar Al-Jub... begitu beriya-iya mahu memujuk sahabat lamanya supaya kembali berbaik dan bersahabat dengannya. Nampaknya sangat perlu. Dan yang sangat memerlukan adalah Anwar Al-Jub..., yang hebat dikatakan bersahabat dengan tokoh-tokoh zionis di US.

Sama ada ianya benar-benar bertujuan mencantum kembali persahabatan lama yang telah terputus atau kerana sebab lain, hanya Allah swt sahaja yang tahu. Dalam pada itu, ramai juga berpendapat bahawa pujukan itu sangat diperlukan kerana terlalu banyak rahsia Anwar Al-Jub... yang tersimpan di tangan Nalla.

Apa yang telah didedahkan baru sedikit dan tidak begitu penting serta menggemparkan. Anwar Al-Jub... sangat takut kalau-kalau Nalla akan membocorkan rahsia yang lebih besar menjelang PRU akan datang. Kegelisahan Al-Jub... cuba diatasi atau diselesaikan oleh Manjet, seorang peguam yang turut berada dalam barisan peguambela Anwar Ibrahim dalam kes liwat II yang beberapa kali tertangguh.

Kalau difikir-fikirkan, si Al-Jub... ni suka sangat bersahabat baik dengan kaum bukan Melayu. Kalau semasa dia berkuasa dalam kerajaan dahulu sahabatnya adalah Nallakarupan, kini Manjet Singh pula. Kedua-duanya sebangsa tetapi berlainan etnik.

Heran bin ajaib juga kalau difikirkan perangainya itu. Adakah kerana kaum Melayu tidak boleh dipercayainya atau kerana orang Melayu tidak kuat simpan rahsia? Tidak juga. Kerana Nalla telah mendedahkan beberapa rahsia Al-Jub... kepada umum melalui kenyataan akhbarnya. Dan Manjet pula mengaku memujuk Nalla untuk Al-Jub...

Itu yang dapat kita dengar atau kita baca seperti yang tersiar di media massa. Yang tidak tersiar tapi mungkin diceritakan secara tertutup kepada pihak tertentu, kita semua tak tahu.

Dahulu Al-Jub... memang ada ramai rakan-rakan seperjuangan dari kalangan orang Melayu. Tetapi lama kelamaan, seorang demi seorang cabut lari. Mereka meninggalkan Al-Jub... dengan pelbagai alasan.

Malang bagi Al-Jub..., kawan dan sahabat kaum Melayunya bukan sahaja lari meninggalkannya tetapi, seorang demi seorang pula mendedahkan kelakuan buruknya di khalayak umum. Bukan sahaja di akhbar tetapi juga dalam kempen-kempen umum yang agak giat dilakukan sekarang.

Kalau inilah trend yang berlaku, rakyat mungkin akan mendengar pendedahan-pendedahan yang lebih panas menjelang PRU akan datang. Ianya mungkin bergantung kepada keadaan dan ketika yang sesuai.

Tetapi tidak pula kita semua dengar Al-Jub... memujuk sahabat-sahabat lamanya dari kalangan orang Melayu supaya kembali berbaik-baik dengannya. Yang menjadi tumpuan dan kelihatannya sangat penting ialah bersahabat semula dengan Nallakarupan.

Logiknya, tentulah ditangan beliau tersimpan rahsia besar yang jika didedahkan mungkin membunuh terus kerjaya politik ‘pakar putar belit’ anak kelahiran Cherok Tokun itu.

Entahlah.... sama-samalah kita semua nantikan jawapan kepada persoalan itu.

Pak Sulung: Berasa teruja untuk mengetahui kenapa dan mengapa Nallakarupan begitu diperlukan sangat bersahabat semula dengan Anwar Ibrahim? Bak kata pepatah Melayu: Kalau tidak ada ada, masakan tempua bersarang rendah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog