Cina India Kaum Pendatang

Ahad, 25 Julai 2010

“Yang Deme Pegi Cekek Kat Kopitiam Tu Apahal....?”

PAGI ini Pak Sulung (PS) berpeluang bersarapan pagi dengan beberapa orang rakan lama di sebuah warung. Sebagaimana biasa, kumpulan kami yang dikenali sebagai ‘Geng Pencen’, sentiasa ceria dan mesra. Perkara yang kami sembangkan pun pelbagai. Semua bidang kami bualkan. Maklumlah, geng kami ni terdiri dari bermacam kerjaya.

Walaupun ada yang hanya boleh minum air suam saja tapi, masih sedia duduk bersembang dengan kekawan lama lain yang boleh makan apa saja. Alhamdulillah....

Pendek kata kami boleh berbicara apa sahaja dari urusan dunia hinggakan ke akhirat. Orang seperti kami ni memang tidak lekang dari membicarakan soal akhirat atau mati. Maklumlah, masing-masing dah berusia dan menunggu giliran saja untuk dijemput pulang oleh Allah swt. Kata orang, mengingat mati itu sunat.

Bagaimana pun, yang agak menariknya perbualan pagi ini ialah mengenai bab makan. Iaitu, di mana kita orang Melayu harus makan atau bersarapan. Penumpuannya ialah mengenai tempat. Di warung ke, di restoren ke atau di mana saja.

Segalanya berpunca apabila salah seorang rakan membuka cerita dengan kisah seorang anak muda Melayu menyaman sebuah restoren kopitiam kerana makanan yang dipesannya terdapat katak atau daging katak. Sehari selepas itu pihak JAKIM menyerbu sebuah kopitiam kerana disyaki tidak ada logo halal yang sah dan menghidangkan daging yang diragui halalnya.

Sembang punya sembang, seorang rakan yang memang bercakap dengan suara kuat menjawab: “Yang deme pegi cekek kat kopitiam tu apa hal?. Namanya pun kopitiam. Dah tentu ianya menjual makanan kegemaran orang cina. Katak tu memang makanan kegemaran dia orang, apa nak disalahkan pulak.”

“Macam lagu bangau oh bangau le ye?”, balas seorang lagi.

“Cuba fahamkan bahagian akhir lirik lagu tu. Apa katanya: .... Ular oh ular, kenapa engakau makan katak? Macam mana aku tak makan katak, dah memang jadi makanan aku...”, jelasnya disambut dengan gelak besar sesama kami.

“Betul sangat kata kamu tu. Dah tahu ianya restoren orang cina kenapa pegi makan kat situ. Tak ada tempat lain ke? Dah kebulor sangat ke hingga tak sempat lagi cari tempat yang makanannya dijamin halal dan kita pun makan tanpa ragu dan syak.”

“Anak muda saja yang sukakan tempat macam tu. Konon mereka tu ada kelas dan makan pun di tempat yang ada kelas. Elit le konon. Bila dah jadi macam tu, tahu pulak nak marah dan baru sedar halal-haramnya. Selama ini entah berapa tan deme telan daging katak pun deme tak sedor. Nasib baik dia nampak ada kaki katak, kalau tak ada tentu dia ingat daging burung puyuh,” kata seorang lagi disambut serentak dengan ketawa.

“Aku tak faham le dengan orang Melayu ini. Nak cari tempat makan pun masalah. Tak habis-habis dengan masalah. Deme tahu salah orang lain aje. Salah sendiri tak sedor. Sibuk sangat cari salah orang lain. Sendiri yang pegi makan kat restoren cina, komplen macam-macam. Telan aje le kalau dah suka sangat ‘mencekik’ kat tempat macam tu. Buat malu orang Melayu je,” rungut seorang lagi.

Demikian secebis kisah perbualan ‘geng pencen’ yang dapat PS coretkan. Terpulanglah kepada para pembaca memikirkannya. PS tak mahu komen banyak. Ada banyak kebenarannya di sebalik kata-kata kawan PS tu tadi.

Apapun, PS suka menarik perhatian bahawa di Bandaraya Ipoh ini banyak sekali dibuka restoren kopitiam. Macam cendawan tumbuh. Dan ramai juga orang Melayu yang suka menikmati makanan dan minuman disitu. Entahlah....

Kononnya, restoren-restoren itu adalah rangkaian kopitiam yang dimiliki oleh DAP Perak. Tokehnya ialah Nga Kor Meng dan Ngeh Kor Ham. Takkan pembaca tak pernah dengar dua nama ni? Mereka begitu popular satu ketika dulu, iaitu semasa Pakatan Rakyat memerintah Perak. Selepas pakatan deme tumbang, dua ini jugalah yang menjadi sebutan ramai.

Setelah semuanya jadi aman dan sepi, orang Melayu jadi lupa. Lebih menyedihkan, orang UMNOlah yang suka sangat lepak kat situ sambil berbual mengenai politik mereka.

Hingga ke hari ini macam-macam hal mereka buat. Semuanya mencabar orang Melayu, kepimpinan Melayu dan hak orang Melayu. Bila dah mencabar Melayu, secara tak langsung agama Islam pun mereka cabar. Hasad dan dengki mereka terhadap umat Melayu taiada kesudahan selagi wujud matahari dan bulan.

Melayu oh Melayu.... Apa dah jadi dan apa nak jadi dengan kome semua?

Pak Sulung: Sering memikirkan adakah orang Melayu ini terlalu nipis semangat jati dirinya? Mudah lupa dan selalu kalah dengan bangsa lain dalam semua bidang, semata-mata kerana tak kisah dan tak mahu ambil tahu. Bila dah terantuk baru nak tengadah. Kalau sesama sendiri bukan main garang dan tegas lagi. Dendam sesama sendiri mengatasi dendam Iblis terhadap anak Adam. Kalau kita kata mereka bukan Islam.... marahnya semacam. Tapi.... amalan dan perbuatannya tersasar jauh dari ajaran Islam.

2 ulasan:

Bingai @ Bangang berkata...

hehehehe
dah standard tinggi nafsu tinggi PS oiiiii!!!
makan kat kedai melayu berpeloh kelangkang takde aircond.

IKYS di Tendang Terajang

Jeffry berkata...

SLM PAK SULUNG...TUN CKP MELAYU MCMTU JENIS MELAYU MUDAH LUPE..MUDAH BERDENDAM DAN MUDAH NAIK ANGIN

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog