Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 2 September 2010

RIYA’ MEMUSNAHKAN PAHALA

SYIDAD bin Ausi bercerita: ‘Suatu hari saya melihat Rasulullah SAW sedang menangis. Lalau saya pun bertanya, ya Rasulullah, mangapakah tuan menangis?’

Sabda Baginda: “Ya Syidad, aku menangis kerana khuatir terhadap umatku akan perbuatan syirik. Ketahuilah bahawa mereka tidak menyembah berhala tetapi, mereka berlaku riya’ dengan amal perbuatan mereka.”

Seterusnya Rasulullah menyambung lagi sabdanya: “Para ‘malaikat penjaga’ akan naik dengan membawa amal perbuatan para hamba daripada puasanya, solatnya, dermanya dan sebagainya. Para malaikat itu mempunyai suara seperti suara lebah dan mempunyai sinar seperti sinar matahari dan bersama mereka ialah 3,000 malaikat lainnya dan mereka membawanya ke langit ketujuh.

“Malaikat yang menunggu di langit untuk menerima serahan, berkata kepada para ‘malaikat penjaga’, ‘Berdirilah kamu semua dan pukulkanlah amal perbuatan itu ke muka pemiliknya serta semua anggotanya dan tutuplah hatinya. Sungguh aku menghalagi sampainya kepada Tuhanku setiap amal yang dikehendaki untuk Tuhan selain Allah (melakukan amal kebajikan bukan kerana Allah SWT).

“Berlaku riya’ di kalangan ahli fiqh adalah kerana inginkan ketinggian supaya mereka menjadi sebutan ramai. Di kalangan para ulama’ pula untuk menjadi popular di kota dan di dalam masyarakat umum.

“Allah SWT telah memerintahkan agar aku tidak membiarkan amalnya melepasi daku akan sampai kepada selain aku.

“Malaikat penjaga membawa amal orang-orang soleh dan dibawa oleh malaikat di langit sehingga terbuka semua aling-aling dan seterusnya sampai kepada Allah SWT. Mereka memberikan persaksian terhadap amal orang tersebut yang benar-benar soleh dan ikhlas kerana Allah.”

Kemudian Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Kamu semua adalah para malaikat Hafadzah (malaikat penjaga) kepada amal-amal perbuatan hambaKu, sedangkan Akulah yang mengawasi dan mengetahui hatinya bahawa sesungguhnya mereka berkehendakkan amal ini bukan untukKu, bahkan untuk selainKu. Maka baginya adalah laknatKu, laknat para malaikat dan laknat segala sesuatu di langit.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog