Cina India Kaum Pendatang

Rabu, 24 Ogos 2011

Gempa bumi kuat gegar Pantai Timur Amerika


ORANG ramai berkumpul di Dataran Foley, New York susulan gempa bumi kuat yang menggegarkan Pantai Timur Amerika Syarikat, awal pagi tadi. Tiada sebarang laporan mengenai kerosakan besar atau kecederaan berikutan gempa bumi 5.8 magnitud itu yang berpusat di Mineral, Virginia.
WASHINGTON: Gempa bumi kuat menggegarkan Pantai Timur Amerika Syarikat awal pagi tadi dan gegaran dirasai sehingga ke Kanada manakala ribuan pekerja pejabat di ibu negara bertempiaran lari ke jalan raya.

Tiada sebarang laporan mengenai kerosakan besar atau kecederaan susulan gempa bumi 5.8 magnitud itu yang berpusat di Mineral, Virginia.

Ia adalah gempa bumi terkuat di Virginia sejak 1897 dan pada kedalaman agak cetek, sekali gus meningkatkan kekuatannya.

Dua reaktor nuklear di North Anna, Virginia, ditutup selepas loji berkenaan kehilangan kuasa elektrik tetapi syarikat pengendali menyatakan tiada kerosakan besar.

Reaktor itu akan terus ditutup sehingga boleh dihidupkan semula dengan selamat.

Pentagon, Rumah Putih dan US Capitol dikosongkan dan ribuan pekerja bergegas ke jalan raya apabila gempa bumi pada waktu makan tengah hari itu menyebabkan barangan di rak di pejabat jatuh ke lantai.
- Reuters/BHOnline

MAMPUKAH kecanggihan teknologi dan kewangan yang banyak dimiliki negara ‘polis dunia’ itu melawan bencana alam ciptaan Allah swt yang tidak mengenal mangsa itu?

Ketika manusia seluruh dunia mengagumi kehebatan US dalam serba serbi, terutamanya dalam menawan dan menguasai sesebuah negara yang dikehendakinya sepertimana yang dilakukan di Iraq, Afghanistan, Palestin dan terbaru di Libya, apa perasaan mereka ketika menyaksikan rakyat negara berkenaan bertempiaran lari lintang pukang gara-gara sedikit gegaran?

Sesungguhnya perancangan dan ketentuan Allah swt mengatasi segala usaha manusia ciptaanNya....

Semoga lebih banyak lagi gegaran seperti itu berlaku di negara berkenaan bagi maksud menyedarkan mereka yang merasakan negara mereka sangat berkuasa dan boleh lakukan apa sahaja sesuka hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog