Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 21 Julai 2011

Teoh Alami Perubahan Minda Kerana Ragu-ragu, Konflik Dan Beremosi

SURUHANJAYA Diraja yang memutuskan Teoh Beng Hock membunuh diri mendapati Setiausaha Politik itu mengalami perubahan pada mindanya berikutan keraguan, konflik dan emosi keterlaluan yang disumbangkan oleh beberapa faktor.

Faktor penyumbang kepada tekanan yang dialaminya adalah kerana cubaan untuk mengkhianati ketuanya Ean Yong Hian Wah, dinafikan hak untuk tidur, persekitaran yang tidak selesa dan asing serta berada dalam tahanan bagi jangka masa yang panjang.

"Setelah diseksa dengan kesukaran ini, Teoh mengalami perubahan pada keadaan mindanya. Dalam beberapa jam, perubahan ini mengubahnya daripada berada dalam kumpulan berisiko rendah untuk membunuh diri kepada kumpulan berisiko tinggi.

"Keraguan, konflik emosi yang keterlaluan, rasa bersalah yang mendalam semuanya tidak dapat diubah yang ditanggungnya. Akhirnya faktor pencetus krisis tidak dapat diubah yang berlaku kepadanya antara 3.30 pagi dengan 7 pagi pada 16 Julai 2009 telah menyebabkan keadaannya bertambah parah.

"Apabila dia tidak menemui strategi yang berkesan untuk mengatasi tuduhan-tuduhan yang dilontarkan kepadanya, dia mendapati dirinya tidak dapat keluar lagi dari keadaan dahsyat yang membelenggunya.

"Apabila dia putus harapan, Teoh berasa terjebak dan tewas kepada kekecewaan. Disebabkan tingkap di tingkat 14 telah terbuka ataupun mudah dibuka, dan ia adalah jelas dan boleh diakses dari sofa di mana dia berada di luar bilik Nadzri (Penolong Kanan Penguasa SPRM Selangor, Mohd Nadzri Ibrahim), Teoh mendapati bahawa satu-satunya cara untuk melepaskan dirinya daripada kesengsaraan yang dilaluinya adalah dengan melompat keluar dari tingkap itu, biarpun ini bermakna mengambil nyawanya sendiri," kata lima anggota suruhanjaya sebulat suara di dalam laporan setebal 124 muka surat.

Teoh, 30, setiausaha politik Exco kerajaan negeri Selangor, Ean, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPRM) yang terletak di tingkat 14 bangunan tersebut.

Suruhanjaya yang dipengerusikan Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri James Foong Cheng Yuen merumuskan pendapat tersebut dengan mengambil kira keterangan saksi-saksi dan tiga pendapat pakar psikiatri forensik iaitu Prof Paul Edward Mullen yang mewakili Majlis Peguam dan Dr Badi'ah Yahya dan Dr Nor Hayati Ali mewakili SPRM.

Dalam laporan suruhanjaya itu, Dr Badi'ah dan Dr Nor Hayati menjelaskan bahawa sepanjang beberapa minggu sebelum Teoh disoal oleh SPRM, Teoh perlu berhadapan dan berurusan dengan dua kejadian yang boleh meninggalkan kesan dalam kehidupan yang mungkin menambah tekanan kepada kehidupannya.

Perkara tersebut ialah tarikh pernikahannya yang dibawa ke hadapan dari tarikh asal yang ditetapkan dalam 2010 ke 13 Oktober 2009 setelah mengetahui tunangnya mengandung dan pengumpulan dokumen oleh SPRM Selangor daripada Pejabat Daerah dan Pejabat Tanah yang membayangkan bahawa ketuanya Ean tidak mengendalikan peruntukan dengan betul.

Menurut Dr Badi'ah dan Dr Nor Hayati, keadaan tersebut boleh mengubah tabiat dan tingkah laku Teoh serta berkemungkinan dianggap oleh Teoh sebagai situasi yang berpotensi menimbulkan ancaman.

Laporan suruhanjaya itu turut memetik pandangan Prof Mullen : "Manusia tidak membunuh diri mereka kerana mereka mempunyai suatu kaedah untuk digunakan, mereka menggunakan kaedah yang jelas dan mudah diperoleh sekiranya mereka berhasrat untuk membunuh diri.

"Tingkap dari mana Teoh Beng Hock jatuh menunjukkan suatu kaedah yang jelas dan mudah diakses. Bahawa terdapat suatu tingkap yang besar yang mudah dibuka di tingkat 14 mana-mana pejabat, apatah lagi pusat soal siasat yang pada saya merupakan sesuatu yang luar biasa."

Suruhanjaya juga berpendapat dari segi psikologi Teoh, walaupun pernikahan dan persediaan baginya merupakan peristiwa hidup yang positif bagi Teoh, namun ia boleh juga membawa tekanan kepadanya dan berkemungkinan menjadi teruk apabila ditambah kepada peristiwa hidup negatif.

Suruhanjaya juga berpendapat walaupun SPRM Selangor memulakan penyiasatan pada Jun 2009 dan ketika itu Teoh dilihat mampu mengawal tekanan namun apabila SPRM menyerbu pejabat Ean dan memulakan pengeledahan di situ, Teoh didorong oleh perasaan takut di mana ia dijelaskan melalui pola panggilan telefon yang dibuat Teoh kepada peguamnya M. Manoharan.

Satu lagi faktor yang mempunyai implikasi yang serius ke atas Teoh ialah penyerahan komputer peribadinya kepada pegawai SPRM dan lebih buruk lagi ialah pendedahan kata laluan akaun e-mel kepada pegawai SPRM.

"Memandangkan ini merupakan kunci kepada perkara yang menyentuh hal peribadinya, Teoh berkemungkinan merasakan yang privasinya dilanggar secara paksaan dan rahsia kehidupannya terdedah.

"Ini merupakan suatu perlanggaran hak diri Teoh yang serius yang menambahkan lagi kebimbangan dan kerisauannya," laporan itu menyebut.

Bagi melengkapkan laporan patologi, suruhanjaya telah memanggil Pegawai Perubatan Forensik Hospital Sungai Buloh, Dr Shahidan Mohamed Noor, Pakar Perunding Perubatan Jabatan Forensik dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Dr Khairul Azman Ibrahim dan Pensyarah Kanan Unit Forensik Pusat Perubatan Universiti Malaya Dr Prashant Naresh Samberkar serta dua pakar patologi asing iaitu Dr Pornthip Rojanasunand (Thailand) dan Professor Dr Peter Vanezis (United Kingdom) memberi keterangan.

Suruhanjaya turut bersetuju dengan anggaran masa kematian Teoh antara 7.15 pagi dengan 11.15 pagi pada 16 Julai 2009 yang diberikan kesemua pakar patologi forensik kecuali Dr Pornthip dan berpendapat Teoh jatuh dari tingkap di tingkat 14 Plaza Masalam bertepatan di atas tempat di mana mayatnya dijumpai.

Anggota suruhanjaya turut menyatakan bahawa mereka tidak bersetuju dengan beberapa pendapat yang dikemukakan Pornthip dan mendapati beliau amat spekulatif.

"Pada pendapat kami kesan merah jambu cerah pada tengkuk sebenarnya disebabkan oleh kesan post mortem. Kesan itu tidak mungkin disebabkan oleh lebam sebagaimana yang didakwa oleh Dr Pornthip (Pornthip mendakwa ia kesan cekikan dengan tangan) kerana ini tidak ditemui oleh Dr Prashant dan Dr Khairul semasa pemeriksaan post mortem pertama.

"Kesan tersebut disebabkan oleh darah daripada keretakan tulang rahang yang menyerap ke dalam bahagian tengkuk, yang seakan-akan lebam selepas kematian Teoh," menurut laporan itu.

Mengenai keretakan linear pada tengkorak dan pendarahan pada permukaan otak, suruhanjaya memutuskan bahawa ia adalah impak sekunder akibat daripada jatuh dan menolak dakwaan Dr Pornthip bahawa Teoh telah dipukul oleh objek tumpul sebelum dia jatuh.

Suruhanjaya berkata sekiranya Teoh telah dipukul dengan objek tumpul dan mengalami kecederaan kepala yang teruk, beliau tidak mungkin dalam keadaan sedar berjalan ke tingkap untuk keluar darinya dan tidak mungkin mendarat dengan kakinya dahulu.
- Berita: BernamaOnline

SATU MELAYU:
Demikian berakhirnya sebuah kisah ‘membunuh diri’ yang melibatkan politik.
Dan politiknya pula adalah politik puak pembangkang DAP.
Kerana kepentingan politik – seperti mahu menyembunyikan sesuatu, isu kematian Teoh telah dipolitikkan oleh puak pembangkang hinggakan ada ketikanya pemimpin Melayu puak pembangkang sanggup mencemar kesucian Islam.

Maka terkedulah 'Melayu-Melayu bangang' yang pernah beriya-iya menyokong dakwaan puak DAP yang ada muslihat disebalik tuduhan terhadap SPRM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog