Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 22 September 2011

Nik Aziz ‘naik angin’ dengan DAP?

KENAPA secara tetiba Nik Aziz ‘hangin’ dengan DAP

Bagaikan perwira yang gagah berani Pok Nik ‘menghincit’ (menghalau) DAP keluar pakatan. Katanya: "Saya tetap dengan Islam kerana benda (perkara) ini wujud pada tahun 50-an lagi dan bukannya benda baru. Berdialog beberapa kali berdialog dah.

"Nak jumpa beberapa kali jumpa dah. DAP dah (pernah) keluar sekali dah, pada masa (gabungan pembangkang dalam) Angkatan Perpaduan Ummah (APU), saya kata bye-bye (selamat tinggal) tak apa. Sekarang dia (DAP) masuk balik...itu dia (DAP) punya pasallah (jika DAP mahu keluar)," katanya kepada pemberita selepas Majlis Himpunan Kursus Kenegaraan 2011 di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (Putik) di Kota baharu, Khamis.

Pelik juga kita memikirkan kenapa secara tiba-tiba Nik Aziz jadi garang dan begitu berani sekali dengan DAP. Bagaimana dengan pendirian Presiden Pas – Abdul Hadi Awang, yang pada Muktamar Pas tahun ini telah dengan gahnya membubarkan perjuangan Islam daripada parti itu?

Nik Aziz dah semacam nak berlawan dengan Hadi ker? Atau inikah cara terbaik kepimpinan Pas meleraikan masalah sokongan ahli yang kian merosot kerana tidak setuju dengan sikap dan pendiarian parti itu bersekongkol dengan kafir harbi DAP? Wayang tongkol kerrr?

Sebagaimana dilaporkan Bernama, Nik Aziz berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh bahawa parti itu tetap menolak penubuhan negara Islam dan pelaksanaan hukum hudud kerana ia bertentangan sama sekali dengan Perlembagaan negara.

Sebelum ini, Nik Abdul Aziz juga turut menolak pandangan bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin bahawa keadaan negara ketika ini tidak kondusif untuk melaksanakan hukum hudud itu.

Mengulas lanjut, beliau berkata tiada sesiapa pun termasuk DAP berhak menolak hukum hudud dan penubuhan negara Islam itu selagi semua manusia menumpang di bumi Allah S.W.T ini dan hukum Islam yang mahu ditegakkan itu adalah kerana ia hukum Allah S.W.T dan bukannya manusia.

"Kalau tidak mahu (laksana hukum Islam) buat bumi sendiri. Selagi tumpang bumi Allah S.W.T, agama rasmi adalah Islam. Kalau tidak buat udara sendiri, jangan tumpang udara Allah. Di Kelantan kita jemput semua pemimpin bukan Islam datang dan kita berdialog.

"Kalau DAP berkeras tidak usah, sebelum keras kita berdialog dulu. Kenapa keras tidak mahu berlembut. Tak kena di mana," katanya.

Justeru, Nik Abdul Aziz mempersoalkan rasionalnya untuk bertemu DAP lagi semata-mata mahu menjelaskan perkara itu sedangkan parti itu mengetahui PAS adalah sebuah parti yang memperjuangkan Islam.

Huh! Tegas dan garang sungguh Pok Nik kali ini menyanggah jaguh DAP. Tapi hukum hudud di Kelantan tak juga berani dikanunkan.

Apakah kerana tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 semakin hampir, maka Pok Nik buat kenyataan sedemikian untuk mengekalkan sokongan Melayu Pas yang semakin hari semakin susut jumlahnya kerana parti itu dilihat semakin ‘merapu dan sasau’ kerana mementingkan hubungan baik dengan DAP? Untuk dapatkan undi kaum Cina kononnya.

Ataupun kerana Anwar Ibrahim memberikan pendapat peribadi bahawa beliau menyokong penuh Kelantan melaksanakan hukum Hudud sebagaimana dilapor hari ini?

Bila dah dapat ‘green light’ daripada Anwar, maka bertempiklah Pok Nik bagaikan hero tua yang dah hilang taring.

Bagaimana pula dengan Mat Sabu? Timbalan Presiden Pas itu sebagaimana diketahui umum adalah kawan sejati dan penyokong setia DAP dalam pakatan. Dan beliau juga dilihat sebagai pengganti kepada ketokohan Anwar Ibrahim dalam kepimpinan pakatan oleh DAP.

Apakah kerana Anwar merasakan dirinya bagaikan tidak diperlu lagi oleh DAP, maka dia pun mencadangkan supaya kerajaan Pas Kelantan melaksanakan hukum hudud?

Ketika membuat kenyataan mengenai hudud Kelantan, Anwar nampaknya bermain politik apabila dia melapik sokongannya itu dengan alas ‘pendapat peribadi’.

Lantak kau orang lerrr! Nampaknya semakin hancur berkecailah parti kedua terbesar orang Melayu itu gara-gara mainan politik Anwar dan DAP.

Kalau DAP menjadikan Mat Sabu sebagai ‘meriam buluh’ dalam meghentam Melayu UMNO, Nik Aziz pula jadi ‘mercun’ kepada Anwar Ibrahim dalam percaturan politik peribadinya dengan DAP.

Hancussssssssssss!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog