Cina India Kaum Pendatang

Ahad, 12 September 2010

Hidayah Kepada Yang Mencari Pecipta Alam: RABI’AH EVANS

RABI’AH EVANS adalah seorang wanita Belgium yang memeluk Islam. Ia bersuamikan seorang Muslim dari England. Mereka hidup berkeluarga di kota London dan mempunyai dua orang anak, iaitu Lukman berumur tujuh tahun dan Laili berumur lima tahun.

Sejak remaja lagi Rabi’ah tidak sepenuhnya percaya kepada agama Kristian. Ketika ia berumur lima belas tahun, dia memeluk agama Budha. Tiga tahun kemudian dia pergi ke India untuk mengunjungi teman seagamanya di sana.

Setelah beliau kembali dari India, Rabi’ah menukar agamanya sekali lagi. Kali ini dia memeluk agama Islam pula. Maka jadilan ia seorang Muslimah yang beriman kepada Allah SWT. Bagaimanakah perubahan ini boleh berlaku? Dan bagaimana pula kisah Allah SWT memberikan hidayahNya sehingga dia memeluk agama Islam?

Menceritakan hal itu Rabi’ah berkata, “Saya pergi ke India untuk mengetahui jawapan-jawapan dari pelbagai pertanyaan yang berkecamuk dalam fikiran saya. Pertanyaan itu antaranya: Siapakah yang telah menciptakan alam ini. Kenapa kita datang ke dunia ini? Kemana kita akan pergi? Apakah kematian itu bermakna terputus secara sempurna dari kehidupan di dunia ini? Apakah kehidupan manusia akan berakhir sepenuhnya dengan kematian? Apakah ada Zat yang kekal selama-lamanya selain benda dunia yang hancur luluh?“Pertanyaan yang sangat mendesak di dalam kepala saya pada waktu itu, masih belum saya tamukan jawapan-jawapan yang memuaskan.

“Ketika saya berumur lapan belas tahun, saya pergi ke India sekali lagi bersama dengan kawan-kawan saya. Kami menuju India melalui Turki dan Afghanistan dan kami tinggal kota New Delhi. Pada kesempatan itu, temanku mengenalkanku dengan seorang Syeikh yang mulia yang tidak akan saya lupakan untuk selamanya. Beliau adalah salah seorang dari orang-orang Islam yang miskin, yang pekerjaannya sebagai penjaga makam.

“Di samping mengenali beliau, saya juga dikenalkan dengan keluarganya. Saya melihat walaupun mereka orang-orang miskin tetapi, pakaian mereka sentiasa bersih. Saya duduk bersama mereka dan kami mengadakan perbincangan panjang lebar mengenai Islam sebagai ‘Risalah Samawi’ yang datang membawa peraturan sempurna bagi kehidupan manusia.

“Sejak mula lagi saya mula merasakan ketenteraman jiwa dan ketenangan hati mendengarkan setiap apa yang diucapkannya, lalu mulalah akal saya menganalisisnya. Saya menemukan segala sesuatu yang datang dari Risalah Islam, sesuai dengan logik yang benar dan saya juga telah menemukan jawapan dari bermacam pertanyaan yang selama ini mengganggu tidur saya.”

Rabi’ah Evans bercerita lagi, “Saya pun meninggalkan kota New Delhi dan pergi ke tempat lain di India. Tetapi saya kembali sekali lagi menemui Syeikh itu. Dan saya berada di sana selama enam bulan. Kesempatan itu saya gunakan sepenuhnya untuk belajar tentang Islam, seperti membaca terjemahan Al-Quran dalam bahasa Inggeris dan berbagai macam kitab fiqh.

“Penyesalan dirasakan telah menimpa diri kerana telah banyak umurku habis, padahal pada waktu itu aku belum mendapatkan petunjuk akan agama yang benar ini. Aku menyatakan keIslamanku di New Delhi dan kembali ke Belgium sebagai seorang Muslimah.”

Berbicara mengenai peradaban Islam, Rabi’ah berkata, “Saya sungguh berasa sedih tentang apa yang terjadi di negara-negara Islam yang mempunyai peradaban dan sejarah yang berkilauan. Bagaimana boleh terjadi kaum imperialis Barat menindas dan merosakkannya? Pada pendapat saya, mereka memang mampu menjajah terutamanya di negara-negara yang mundur. Sepatutnya bukanlah negara-negara Islam kerana Islam tidak sepatutnya dipermain-mainkan oleh orang lain. Tambahan pula Islam datang membawa risalah yang paling mulia dan tinggi yang pernah dikenal oleh umat manusia.”

Di Belgium pernah terbit sebuah majalah yang menggunakan bahasa Flaminky. Wartawan majalah tersebut pernah menemui Rabi’ah untuk membicarakan tentang masalah agama Islam. Pada kesempatan itu Rabi’ah cuba untuk meluruskan pemahaman atau pandangan yang salah dan jauh terpesong tentang Islam.

Rabi’ah berkata: “Kami – umat Islam, memang sangat kekurangan alat dakwah yang baik untuk mendakwahkan Islam. Sepatutnya dalam hal inilah yang haus diperjuangkan oleh kaum Muslimin. Saya telah mendengar terlalu banyak berita-berita bohong tentang Islam. Sebab itulah saya menyetujui pertemuan dengan majalah ini, dengan tujuan saya dapat menolak berita-berita dusta daripada orang-orang yang anti Islam.”

Katanya lagi: “Hal paling penting yang harus didahulukan bagi keluarga yang telah memeluk Islam ialah Sekolah Islam yang membimbing pendidikan anak-anak, terutama pada peringkat tahun pertama. Kerana masa tersebut adalah masa yang terpenting dalam kehidupannya.

“Sebab itulah sekolah rendah adalah sebagai titik awal yang digunapakai oleh kaum Kristian dan Yahudi di London untuk memdidik anak-anak mereka. Dan sebab itulah pula sekolah yang didirikan Yusuf Islam (Cat Steven) menjadi kebangaan bagi kami semua.”

Berdasarkan sejarah dan peristiwa keIslaman Puan Rabi’ah Evans ini, maka dapatlah difahamkan bahawa sesungguhnya ‘keraguan’ itu adalah awal mula kepada wujudnya keimanan. Dengan rajin bertanya serta menggunakan akal fikiran yang sihat, seseorang itu mengetahui akan kebenaran yang akhirnya dia mengikut kebenaran tersebut.

Sesungguhnya Allah SWT itu Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Dan Ketentuan serta KehendakNya adalah mutlak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog