Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 18 September 2010

Silakan Berhijrah Ke Singapura, JIKA DI SANA LEBIH BAIK DARIPADA DI SINI....


BARU-baru ini, Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew dalam satu wawancara dengan akhbar New York Times telah mengkritik situasi hubungan kaum di Malaysia dengan mendakwa ia lebih buruk berbanding dengan keadaan di Singapura.

Kepada penulis, apa yang dimakusdkan tokoh ‘chauvanis kiasu’ itu adalah dari segi perkauman Cina-nya. Bagi Lee, kaum imigran Cina yang ada di Malaysia tidak mendapat keistimewaan sepertimana yang berlaku di Singapura. Mereka tidak dapat menguasai kesemua sektor sehinggakan berada pada tahap 95%. Itu sahaja.

Kenyataan itu tentunya bermaksud mengapi-apikan kaum imigran Cina yang ada di negara ini supaya bangun menentang kerajaan BN pimpinan Umno yang sedia ada sejak negara ini merdeka, 53 tahun lalu. Dan kenyataan itu sengaja dibuat Lee Kuan Yew bertepatan dengan sambutan ulang tahun kemerdekaan negara – Malaysia.

Kalau Perdana Menteri, DS Najib selaku ketua pimpinan negara menyeru supaya rakyat negara ini bersatu padu dan menumpukan perhatian kepada pembangunan negara, Lee Kuan Yew pula menyeru kaum imigran Cina yang menjadikannnya sebagai idola supaya menyedari dan sentiasa ingat bahawa mereka sebenarnya ditindas oleh orang Melayu.
Benarkah begitu? Kalau kaum imigran Cina di Malaysia di tindas, mampukah kaum itu berada dalam keadaan senang-lenang, mewah dan bebas berpolitik serta berniaga?

Yang paling penting, kaum imigran Cina di sini tersangatlah bebasnya untuk berpolitik termasuk juga bebas mengecam dan menghina orang Melayu, perlembagaan negara, keistimewaan hak orang Melayu, kedulatan institusi Raja-raja dan kedaulatan bahasa Melayu serta agama Islam.

Kebebasan ‘Namewee’ adalah bukti nyata.

Masejnya, kalau Singapura masih berada dalam Malaysia dan beliau sendiri yang jadi pemimpinnya, maka nasib kaum imigran Cina tidak jadi sedemikian.

Adakah ini bererti bahawa Lee Kuan Yew mahu kaum imigran Cina di Malaysia supaya berusaha membawa kembali negara pulau itu menjadi sebahagian daripada Malaysia? Kemungkinannya tetap ada.

Memandangkan orang Melayu di negara ini mudah digula-gulakan, tidak mustahil suatu hari nanti usaha kearah itu akan tercapai. Negara pulau yang sangat terhad dari segi keluasan, sumber asli dan jumlah kaum imigran Cina-nya itu sangat elok dicantum kembali. Dan itulah yang terbaik untuk mereka.

Itulah yang tersirat daripada perutusan Lee Kuan Yew, sempena ulang tahun kemerdekaan Malaysia yang ke-53.

‘Gila talak’ Lee Kuan Yew untuk memimpin dan seterusnya menjadikan Malaysia dan Singapura sebagai Hong Kong masih belum sembuh.

Agenda menjadikan Nusantara ini sebagai negara Cina ke dua, juga belum hilang dari impiannya.

Kepada warga Malaysia, tak kira keturunan – Melayu atau Cina atau India, yang menjadikan Lee Kuan Yew dan Singapura sebagai idola, seharusnya berpindah sahaja ke negara pulau itu kerana di sana lebih baik daripada di sini.

Syurga dunia terdapat di sana. Di sini mereka bagaikan berada dalam neraka?

Pak Sulung: Tak mahu cakap banyak. Cuma memperilakan mereka berhijrah ke sana jika di sana jauh lebih baik daripada di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog