Cina India Kaum Pendatang

Selasa, 10 Ogos 2010

Inkues Kematian Teoh Beng Hock: BUNUH DIRI BOLEH BERTUKAR KPD DIBUNUH?

TENGAHARI tadi, penulis keluar makan bersama seorang kenalan yang kerjayanya sebagai seorang pengamal undang-undang. Dia seorang peguam yang punyai perniagaan guamannya sendiri. Penulis sangat ingin berjumpanya untuk berbual kosong mengenai Inkues Teoh Beng Hock (TBH) yang mula panas semula setelah ada bukti baru dikemukakan.

Pendek kata, perbualan kami banyak berkisar mengenai inkues tersebut dan saya bertanyakan pandangannya mengenai kesudahan kes itu nanti. Penulis bertanya kepadanya kerana beliau sebelum ini pernah berkhidmat sebagai Majestret. Agak lama jugak. Lebih sepuluh tahun.

Dari apa yang penulis faham, peguam itu memberikan pandangan bahawa akhirnya nanti ada kemungkinan kes akan bertukar dari ‘mati membunuh diri kepada mati dibunuh’.

“Pulak. Macam mana boleh jadi macam tu?” tanya penulis.

Jelasnya, surat tulisan cina yang baru dikemukakan itu mungkin boleh diterima dan mungkin juga boleh ditolak kerana timbul keraguan dari segi kesahihannya.

Jika diterima, bererti TBH terbunuh kerana membunuh diri. Kalau ditolak, maka TBH mati kerana dibunuh. Siapa pembunuh akan ditentukan oleh satu kes lain yang akan dibicarakan di mahkamah. Sama ada kakitangan SPRM atau ada orang lain. Terpulang kepada siasatan polis dan bukti oleh pihak pendakwaan nanti.

Mencelah penjelasannya, penulis bangkitkan beberapa bukti dan andaian yang tersiar dalam banyak blog sebelum ini dan lebih hebat lagi setelah timbul bukti baru berkenaan. Kaitan dengan pihak tertentu yang mahu menutup terbongkarnya salahlaku dan salahguna kuasa Exco tertentu dalam Kerajaan Selangor, boleh diterima masyarakat umum.

“Itu adalah menjadi tugas pihak SPRM dan polis untuk menjalankan siasatan lanjut. Saya percaya mereka dah buat kerja secukupnya untuk menghadapi sebarang kemungkinan,” jelasnya.

“Patut le ade yang kata pemimpin tertentu dalam kerajaan pakatan Selangor mula panas bontot dengan kes ini. Rupa-rupanya hasrat memerangkap SPRM bertukar jadi kes bunuh pulak,” balas penulis.

Sahabat itu hanya gelak sahaja tanpa berkata apa-apa.

Sama-samalah kita semua tunggukan kesudahan kepada kes ini. Allah swt Maha Berkuasa dan Maha Adil. Wallahhualam....

Pak Sulung: Tak berani sangat nak tulis kerana kes ini masih berjalan. Tungggguuuuu....! Mari kita lihat siapa yang kenaaaa....!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog