Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 12 Ogos 2010

Kaum Imigran Cina Tunjuk Kuat: ENGKAR BERI KERJASAMA PADA PEMBANCI

KAUM imigran Cina di negara ini nampaknya mula menunjukkan kekuatan mereka menentang kerajaan. Penentangan mereka bukan sahaja semasa pilihan raya umum atau kecil tetapi, mereka menentang apa juga usaha kerajaan merancang pembangunan negara. Kepada mereka kerajaan yang ada (BN) adalah kerajaan orang Melayu. Mereka mahukan kerajaan pimpinan kaum Cina sepenuhnya seperti Penang.

Mungkin atas sikap itulah mereka tidak mahu memberikan kerjasama kepada gerakan ‘Banci Penduduk dan Perumahan 2010’ yang sedang dijalankan Jabatan Perangkawan Malaysia.

Kenyataan Pesuruhjaya Banci dan Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Wan Ramlah Wan Abdul Raof, seperti yang diberikan Bernama, menyebutkan bahawa sikap masyarakat khususnya masyarakat Cina menjadi cabaran utama kepada pembanci menjalankan tugas. Kebanyakan mereka mengatakan mereka hanya tahu berbahasa Mandarin.

Wajarkan kaum imigran Cina yang jadi warganegara itu hanya tahu berbahasa mandarin? Apakah mereka mahu mengatakan bahawa negara ini adalah milik kaum imigran Cina, maka segala urusan dan persuratan hendaklah dibuat dalam bahasa Cina atau Mandarin?

Agaknya, kalau pegawai banci tu datang ke rumah-rumah kaum imigran Cina untuk diberikan harta atau tanah atau rumah kepada mereka, ketika itu tahu ke tidak mereka bahasa Melayu? Kalau tak percaya cuba buat. Sediakan borang dalam tulisan jawi pun mereka akan isi, inikan pulak dalam bahasa Malaysia dan Inggeris. Kurang hajar punya bangsa....

Nampaknya kaum imigran Cina di negara ini dah mula besar kepala. Secara terang-terangan mereka telah menunjukkan sikap ‘kurang hajar’ mereka terhadap orang Melayu dan kerajaan. Mereka mahu cari makan dan tinggal di negara milik asal Melayu ini tetapi, mereka tidak mahu mengikut perintah atau peraturan. Mereka mahu jadi warganegara tetapi, mereka engkar dan bongkak.

Lupakah mereka bahawa kewargenegaraan mereka adalah bermula daripada datuk nenek mereka yang jadi warganegara secara berdaftar sebagai warga British di Malaya sebelum 1957? Mereka bukan jadi warganegara secara otomatik. Mereka adalah kaum mendatang asalnya. Taraf mereka tak sama dengan orang Melayu.

Kalau tak suka dan benci dengan bangsa Melayu pergi le cari negara lain. Australia ke, Singapore ke, Amerika ke, atau mana-mana sahaja negara di dunia ini yang lebih baik dari Tanah Melayu ini.

Kalau dah sampai 70% kaum imigran Cina negara ini tidak mahu memberikan kerjasama kepada pegawai-pegawai banci, apakah itu tidak bermakna bahawa seramai 70% rakyat keturunan Cina di negara ini menentang kerajaan? Tidak cukupkah lagi ini sebagai bukti? Apa lagi yang diharap kepada warganegara yang engkar seperti itu?

Gelaran apa yang patut orang Melayu labelkan kepada kaum ini? Penderhaka? Pengkhianat? Dan berfahaman apa pulak kaum ini? Sosialis? Komunis? Zionis? Atau apa?

Kalau Allah swt mengenakan hukuman rejam ke dalam neraka terhadap umat manusia ciptaanNya yang engkar (kafir), bagaimana pula dengan kaum imigran Cina yang berlagak bagaikan Yahudi di negara ini? Jangan biarkan nasi jadi bubur.... Sedang bernama nasi boleh lagi diadun. Kalau dah jadi bubur, ke longkang le jawabnya....

Entahlah.... Malas nak tulis panjang.... Buat naik darah aje.

Ingatkan tak mahu tulis persoalan seperti ini sepanjang bulan Ramadhan. Tapi dek kerana darah naik panas membaca berita tersebut.... Tertulis le pulak jadinya....

Pak Sulung: Berharap pihak kerajaan bertindak tegas terhadap kaum ini. Mereka dah melampau dan semakin menunjuk lagak. Seolah-olah mencabar pihak berkuasa kerajaan. Apa kerajaan boleh buat? Mereka dah kuat dan mereka dah pegang ekonomi. Lagi pun pihak BN mereka anggap sangat mengahrapkan sokongan mereka untuk PRU akan datang. Inilah masanya mereka tunjuk lagak dan demand selagi mahu. Di masa sama mereka mahu tunjukkan bahawa kaum imigran Cina tidak akan sokong BN. Bye... bye... MCA, bye... bye... GERAKAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog