Cina India Kaum Pendatang

Rabu, 13 Julai 2011

KES LIWAT II: Anwar Bela Diri 8 Ogos ini....

KETUA Pembangkang Anwar Ibrahim, yang menghadapi tuduhan meliwat bekas pembantu peribadi tiga tahun lepas, dijangka memberi keterangan pada 8 Ogos ini dalam perbicaraan kes itu di Mahkamah Tinggi di sini.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah pada Rabu menetapkan 8 hingga 26 Ogos ini bagi mendengar keterangan pihak pembelaan.

Semasa kes itu disebut hari ini, Anwar diwakili peguam Karpal Singh manakala Peguam Cara Negara II, Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden, mengetuai pasukan pendakwaan.

Di luar mahkamah, seorang lagi peguam Anwar, S.N.Nair, memberitahu pemberita bahawa mengikut Kanun Acara Jenayah, tertuduh adalah saksi pertama yang akan memberi keterangan dalam kes pembelaan.

Katanya pasukan pembelaan berharap untuk menyoal 25 saksi termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, isterinya Datin Seri Rosmah Mansor dan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan sebelum perbicaraan bermula.

Setakat ini mereka telah menemubual lima saksi terdiri bekas ratu pecut negara Datuk Mumtaz Jaafar, bekas pegawai perubatan Pusat Rawatan Islam (Pusrawi), Dr Mohd Osman Abdul Hamid, adik perempuan pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan, Saidaiti Azlan, seorang doktor dari Hospital Kuala Lumpur dikenali Dr Daniel, dan pembantu khas Najib ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri, Khairil Anaz Yusof.

Nair berkata beliau akan mengemukakan permohonan minggu ini bagi mendapatkan perintah mahkamah supaya pihak pendakwaan membawa saksi-saksi ke mahkamah untuk ditemubual.

Pada 16 Mei, Hakim Mohamad Zabidin memerintahkan Anwar supaya membela diri selepas mendapati bahawa Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah seorang saksi yang bercakap benar dan berwibawa.

Pihak pendakwaan telah menawarkan 71 saksi tetapi pasukan pembelaan hanya mahu menyoal 25 daripada mereka.

Anwar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada 7 Ogos 2008 terhadap pertuduhan meliwat Mohd Saiful Bukhari di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun tahun yang sama.
- Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog