Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 30 September 2011

MUDAHNYA!: Malaysian Insider Mohon Maaf dan Akui Siar Berita Fitnah Terhadap Tajudin....

MUDAH sungguh portal berita The Malaysian Insider membersihkan diri setelah melakukan pelbagai fitnah. Hari ini mereka yang terlibat mengemukakan permohonan maaf terhadap bekas Pengerusi Eksekutif Malaysia Airlines (MAS), Tan Sri Tajudin Ramli kerana penerbitan berita tanpa fakta dan berunsur fitnah.

Syarikat The Malaysian Insider Sdn Bhd, Ketua Pegawai Eksekutifnya Jahabar Sadiq dan wartawan Shazwan Mustafa Kamal menyerahkan surat kenyataan itu menerusi peguam mereka George Miranda di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Harminder Singh Dhaliwal di dalam kamar di sini.

Turut hadir peguam Lim Kian Leong yang mewakili Tajudin.

Di luar mahkamah, Miranda memberitahu pemberita bahawa kesemua pihak menandatangani surat kenyataan maaf itu dan selain kenyataan tersebut, beberapa terma lain turut dibincangkan tetapi tidak boleh didedahkan.

Melalui surat tersebut ketiga-tiga pihak menyatakan kekesalan mereka di atas segala kesulitan yang dialami Tajudin berikutan tersiarnya berita berkenaan.

Kesemua pihak juga bersetuju menarik balik berita yang disiarkan serta mengakui berita itu fitnah, tidak berasas dan tanpa sebarang fakta sahih.

Penyelesaian hasil rundingan di luar mahkamah ini adalah rentetan daripada permohonan saman Tajudin terhadap portal itu berjumlah RM200 juta pada 18 Ogos lepas.

Beliau menamakan syarikat The Malaysian Insider Sdn Bhd sebagai defendan pertama, Jahabar dan Shazwan sebagai defendan kedua dan ketiga.


Demikian sebuah kisah yang menyaksikan bagaimana mudahnya sebuah portal berita membersihkan diri setuelah melakukan fitnah yang mencemarkan nama baik seseorang. Kesan atau akibat yang diterima oleh pihak yang kena fitnah tidak pernah diambil kira semasa menyiarkan berita.

Bagaimanapun, setelah diseret ke mahkamah dan terkantoi dengan fitnah yang dilakukan dengan mudah dan selamba mereka memohon maaf dan mengaku segalanya dibuat atas dasar fitnah yang tidak berasas.

Itu kisah antara TS Tajudin Ramli yang difitnah Malaysian Insider.

Bagaimana agaknya kalau yang kena fitnah dan mengemukakan saman itu ialah Lim Guan Eng, Lim Kit Siang atau Karpal Singh? Ada kemungkinankah mereka boleh memaafkan begitu sahaja tanpa mendapat habuan berupa duit?

Jelas bahawa orang Melayu itu sangat baik dan mudah memaafkan, walaupun yang membuat fitnah itu adalah kaum sebangsa dan seagama dengannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog