Cina India Kaum Pendatang

Isnin, 11 Julai 2011

PDRM Rakam Sepanjang Perhimpunan Haram Berlangsung Sebagai Bukti - Hishammuddin

Ehhh! Ini polis kena kejar ker atau polis mengejar perusuh.....
POLIS Diraja Malaysia (PDRM) mempunyai fakta dan bukti yang kukuh yang akan digunakan bagi menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang mensensasikan pelbagai isu yang berlaku dalam perhimpunan haram Sabtu lepas.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata tuduhan-tuduhan yang dilemparkan pihak tertentu melalui pelbagai saluran, termasuk media asing dan tempatan akan disiasat melalui rakaman yang diambil PDRM sepanjang perhimpunan itu berlangsung.

"Bilik operasi kita (PDRM) mempunyai rakaman semua yang berlaku pada Sabtu lepas. Jadi apa-apa yang telah pun didakwa atau dituduh oleh pihak-pihak tertentu, perkara ini akan disiasat dengan bukti yang kukuh," katanya pada sidang media di Bukit Aman pada Isnin.

Beliau berkata semua rakaman berkenaan sedang diteliti oleh pihak Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) dan CyberSecurity Malaysia untuk tindakan selanjutnya.

"PDRM tak ada perkara yang hendak disembunyikan. Apa sahaja yang ada dalam tangan kita, kita akan gunakan ia untuk menjawab segala tuduhan-tuduhan itu dan akan dipanjangkan kepada pihak Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya.

"Oleh itu, tindakan akan diambil sama ada terhadap pihak di dalam internet atau media-media asing atau media tempatan sekalipun yang membuat tuduhan yang tidak berasas.

"Sebab itulah pihak media khususnya media asing yang sekarang ini dengan semudah-mudahnya percaya dengan apa yang dikatakan oleh pihak tertentu, saya nak ingatkan pada mereka, bila fakta sebenar dikeluarkan nanti, mereka harus bertanggungjawab," katanya.

Hishammuddin berkata semua rakaman yang diambil dari mula hingga akhir perhimpunan itu berlangsung akan didedahkan bagi membuktikan kebenaran, termasuk dakwaan salah guna kuasa polis dalam menjalankan tugas dan fakta mengenai jumlah sebenar peserta perhimpunan itu.

"Ada dakwaan kata jumlah terlibat adalah seramai 50,000...30,000...padahal kita rasa tak mungkin sampai 10,000 pun. Bagaimanapun, kita akan umumkan berdasarkan fakta dan rakaman yang kita ada. Kita boleh buktikannya. Tunggulah bila kita umumkan nanti.

"Mengenai bila rakaman itu akan dikeluarkan, ia banyak bergantung kepada empat pihak iaitu SKMM, PDRM, CyberSecurity Malaysia, dan Peguam Negara, mungkin ia akan mengambil masa," katanya.

Beliau berkata tindakan juga tidak terkecuali kepada anggota dan pegawai PDRM sendiri sekiranya melakukan kesalahan undang-undang.

Hishammuddin berkata rakaman itu juga akan digunakan sebagai membuktikan layanan baik telah diberi kepada semua tahanan di Pusat Latihan Polis (Pulapol), Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

"Tuduhan bahawa mereka itu tidak dilayan dengan baik, akan dibuktikan melalui rakaman itu. Kita mendapat tahu, ramai yang ditahan di Pulapol, agak terkejut kerana persiapan yang lebih awal telah dilakukan bagi menjaga kebajikan mereka," katanya.

Sementara itu, Hishammuddin berkata PDRM jelas tidak 'memilih bulu' dalam mengambil tindakan ke atas beberapa individu yang melanggar undang-undang.

"Nak kata kita hanya menumpukan pada satu pihak sahaja, tidak, kerana jelas bahawa semua pihak yang melanggar undang-undang, tindakan telah diambil."

Katanya semua yang ditahan telah dibebaskan dengan jaminan polis dan Peguam Negara sedang meneliti beberapa kes tertentu bagi menentukan sama ada akan didakwa atau tidak.

"Sama ada di antara mereka akan didakwa mengikut Akta Darurat atau apa sahaja yang ada hubung kait dengan undang-undang, itu kena tanya pada pihak Peguam Negara kerana ia berada di dalam bidang kuasanya," katanya.
- Bernama

SATU MELAYU:
Rakyat tersangatlah ingin melihat bagaimana Anwar Ibrahim kena ges pemedih mata tapi lehernya pula yang sakit hinggakan terlantar macam nak mamposss....

1 ulasan:

Aleena Agullana berkata...

dah agak . propaganda pembangkang takleh pakai .

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog