Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 5 Ogos 2011

Pertemuan Nik Aziz-Ku Li: Pas nafi kerana nak jaga ‘muka’ Anwar dan DAP?

PECAHNYA tembelang Nik Aziz mempelawa Tengku Razaleigh menyertai Pas dan seterusnya mengetuai Pakatan PAS-DAP-PKR secara rahsia menyebabkan kepimpinan Pas tertekan untuk menafi dan melabelkan apa yang didedahkan YB Zahrain itu sebagai satu serkap jarang.

Sebagai ayam tambatan pakatan yang sering dipergunakan untuk kedepan dalam apa jua masalah serta strategi politik, Pas sudah tentu diarahkan oleh DAP melalui Anwar Ibrahim supaya membersihkan isu itu.

Maka terpaksalah satu kenyataan resmi dikeluarkan oleh Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali setelah beberapa hari ianya diperkatakan media secara meluas.

Kata Datuk Mustafa: "Saya sudah melakukan pemeriksaan dan saya dapati tidak ada pertemuan seperti yang diperkatakan. Mungkin ia hanya serkap jarang. Tambahan pula Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah membuat penafian tetapi ia masih ditimbulkan.

"Anwar tetap berperanan sebagai Ketua Pembangkang. Mahkamah sehingga kini belum membuat sebarang keputusan dan dari sudut itu, isu ini tidak seharusnya berbangkit,'' katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Pas di Kuala Lumpur, Khamis.

Akhirnya ente jadi beban kpd pakatan lahhhh.....
Nampak sangat kenyataan itu sebagai sesuatu yang terpaksa dilakukan bagi menjaga nama baik Anwar Ibrahim dan keberkesanan pakatan yang semakin hari semakin goyah gara-gara ‘mendukung seekor biawak hidup’ yang banyak memberikan masalah kepada pakatan tiga parti yang tak sehaluan itu.

Sekadar nak jaga ‘muka’ Anwar Ibrahim dan DAP.

Kalau dah dikatakan ‘pertemuan sulit’, takkanlah ianya diberitahu kepada semua pemimpin pakatan termasuk Anwar Ibrahim sendiri? Apa punya bangang kenyataan yang dikeluarkan niiiiii!

Lagipun pertemuan sulit itu merupakan satu pertemuan ‘anak Kelantan’ dalam merencanakan politik tanah air terutamanya politik pembangkang di Kelantan yang mula kelihatan semakin goyah dan merudum. Dan sudah tentulah yang menjadi keutamaan kepada pertemuan itu ialah mengenai masa depan politik negeri Kelantan dan kepimpinan anak negerinya.

Sebenarnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sedang berkira-kira mencari pengganti kerana beliau sedar namanya tidak lagi mampu meraih sokongan untuk Pas Kelantan seperti dahulu.

Tidak ada kena mengena dengan Pas pusat, apatah lagi pakatan dengan DAP dan PKR yang pada perkiraan Nik Aziz tidak lagi mempunyai masa depan kerana masalah peribadi Anwar Ibrahim yang bertimpa-timpa dan penolakan penyokong Pas terhadap tindakan Hadi mencampakkan perjuangan Islam daripada parti berkenaan.

Sebagaimana diketahui umum, kepimpinan Nik Aziz Nik Mat di Kelantan setelah lebih 20 tahun berkuasa mula menemui jalan buntu. Kebosanan rakyat kerana gagalnya Pas dan Nik Aziz membangunkan negeri itu hinggakan menjadi negeri termundur di negara ini, menampakkan riak bahawa Pas Kelantan akan tewas pada PRU akan datang.

Asakan Umno/BN semakin hebat dan disambut baik oleh rakyat negeri Kelantan. DS Najib bukannya Pak Lah. Komitmen Najib diterima baik oleh orang Kelantan. Dan Umno Kelantan juga semakin mantap.

Inilah yang menggusarkan Nik Aziz. Tambahan pula keadaan kesihatannya yang tidak mengizinkan beliau bergerak aktif seperti dulu, menjadikan Nik Aziz dan Pas semakin lemah, selain beberapa isu kepentingan dan kebajikan rakyat yang gagal diselesaikan.

Sebagai orang politik, Nik Aziz tentulah mencari pengganti dirinya untuk mengekalkan kuasa Pas pada PRU akan datang. Dan tokoh anak Kelantan yang difikirkannya sangat sesuai ialah Tengku Razaleigh. Lagi pun Ku Li sejak akhir-akhir ini dilihat oleh Nik Aziz tidak berapa ngam dengan DS Najib Tun Razak.

Logiknya, maka secara senyap Nik Aziz mengadakan pertemuan sulit dengan Ku Li bagi menzahirkan hasratnya untuk menyerahkan Kelantan termasuk kepimpinan Pas negeri itu kepadanya. Dan di masa sama sudah tentu Nik Aziz meyakinkan Ku Li bahawa Ketua Pembangkang pun boleh diberikan kepada anak raja itu kalau beliau sudi meninggalkan Umno dan menyertai Pas.

Itu dan begitulah yang telah terjadi. Memang kepimpinan Pas pusat, terutamanya anak negeri Terengganu tidak diberitahu mengenai pertemuan peribadi itu.

Lu pikir sendili la lu punya plobelem....
Justeru itu, adalah tidak munasabah kenyataan menafikan pertemuan itu didatangkan oleh orang lain selain daripada Nik Aziz Nik Mat sendiri atau seorang dua lagi yang mungkin ada bersama atau mengetahui mengenai pertemuan sulit itu.

Lagipun, setakat ini Nik Aziz tidak serius dalam menafikan pertemuan itu sebagaimana yang sering dilakukannya apabila berdepan dengan sesuatu isu. Beliau hanya menafikan melalui facebook, itupun tidak serius, sekadar mengatakan ianya satu ‘lawak jenaka’ sahaja.

Manakalah pada kenyataan berikutnya Nik Aziz sekali tidak menafikannya. Sebaliknya beliau hanya melabelkan YB Zahrin sebagai ‘sampah’. Lain yang ditanya, lain yang dijawabnya.

Justeru, berkemungkinan besar kenyataan Pas menafikan pertemuan dua tokoh anak Kelantan itu sekadar memenuhi permintaan Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang untuk jaga ‘muka’.
Wallahhua’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog