Cina India Kaum Pendatang

Selasa, 16 Ogos 2011

Ummi Hafilda Fail Saman Mohon Penghakiman Ingkar Terhadap Bekas Rakan Perniagaannya

AHLI perniagaan Ummi Hafilda Ali Selasa memfailkan saman dalam kamar untuk memohon kepada Mahkamah Tinggi agar merekodkan penghakiman ingkar terhadap bekas rakan perniagaannya yang gagal menghadiri prosiding kes saman fitnah RM100 juta, yang difailkannya sebelum ini.

Ummi Hafilda selaku plaintif memfailkan saman itu terhadap Nor Azman Abdullah@Baginda Minda sebagai defendan melalui Tetuan Sahrihan & Hamdan di kaunter pendaftaran Mahkamah Tinggi Sivil Kuala Lumpur.

Dalam saman itu, plaintif mendakwa writ saman dan pernyataan tuntutan telah disampaikan kepada defendan secara penyampaian ganti melalui suatu notis di dalam akhbar Harian Metro pada 16 Julai lepas dan afidavit penyampaian ganti telah difailkan pada keesokannya.

Beliau berkata defendan seharusnya memasukkan kehadiran atau pembelaan kepada tuntutan yang dibuat sebelum atau pada 7 Ogos lepas, namun sehingga ke hari ini tiada sebarang kehadiran dimasukkan oleh defendan.

Ummi Hafilda yang memfailkan semula saman itu pada 25 April lepas turut menamakan Mkini Dotcom Sdn Bhd, yang menyelenggarakan laman berita Malaysiakini, sebagai defendan kedua selepas Hakim Datin Zabariah Mohd Yusof membatalkan saman Ummi Hafilda berikutan peguam kedua-dua pihak tidak hadir ke mahkamah semasa kes itu disebut di hadapannya pada 13 April lepas.

Ummi Hafilda dalam pernyataan tuntutannya mendakwa Nor Azman dalam satu temu ramah di lobi Bangunan Parlimen telah mengeluarkan kenyataan bersifat fitnah dan menyerangnya secara peribadi.

Beliau mendakwa kenyataan yang dikeluarkan Nor Azman semata-mata untuk memalukannya dan berniat jahat.

Ummi Hafilda juga mendakwa kenyataan Nor Azman seolah-olah beliau seorang wanita yang mempunyai banyak skandal dan amat tidak jujur, serta terlibat dengan bekas pembantu peribadi Anwar Ibrahim, Mohd Saiful Bukhari Azlan yang mengakibatkan pertuduhan liwat terhadap Anwar.

Baginda Minda

Ummi Hafilda mendakwa defendan kedua telah secara cuai membenarkan penerbitan, penulisan dan penyiaran artikel bersifat fitnah itu di laman web www.malaysiakini.com pada 15 Mac lalu.

Selain menuntut ganti rugi am sebanyak RM100 juta, plaintif turut memohon satu injunksi untuk melarang kedua-dua defendan daripada terus membuat kenyataan fitnah terhadapnya.

Sementara itu, Penasihat Undang-undang Mohd Khairul Azam Abdul Aziz yang mewakili plaintif ketika ditemui pemberita berkata pengurusan kes berkenaan akan ditetapkan pada Jumaat ini di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk V T Singham.

Ummi Hafilda, yang turut melafazkan sumpah laknat di hadapan pemberita, berkata beliau tidak pernah mengadakan apa-apa hubungan seks dengan Nor Azman.

"Ini fitnah melampau dan saya tahu siapa di belakangnya," katanya.

Ummi Hafilda menjelaskan beliau perlu mempertahankan maruahnya yang telah tercemar bukan sahaja dalam media malah menerusi blog dan turut mencabar Nor Azman supaya tampil ke mahkamah dan jangan hanya berani bercakap di Parlimen.
- BernamaOnline

1 ulasan:

Dot berkata...

BERANI KRN BENAR!

namun ketua pembangkang berani membabi buta walaupun dah berribu kali kantoi berbohong & dituduh di mahkamah melakukan kesalahan seks luar tabii (saja ambo nak guna bahasa molek kali ni!)

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog