Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 17 September 2011

Hasan Ali 'Ketinggalan Bas'? Kesian!

DATUK Hasan Ali, ADUN Gombak Setia yang juga Exco Kerajaan Selangor terkenal sebagai seorang pakar motivasi yang petah bercakap dan bijak mengatur kata.

Malangnya, setelah menyertai Pas dan berjaya menjadi ADUN serta Exco di negeri yang dikuasai PKR – Selangor, kepetahan dan kelancaran bicaranya hilang. Tidak lagi seperti dahulu. Banyak yang tak boleh pakai. Apa sebabnya dan kenapa, hanya Allah swt sahaja yang mengetahuinya.

Demikian komen seorang rakan dari Klang dalam perbualan dengan SM melalui telefon sebentar tadi. Rakan itu mengulas mengenai kenyataan Hasan seperti yang tersiar di portal Malaysiakini, hari ini.

Sebagaimana dilaporkan, Hasan Ali menafikan dakwaan dalam blog bahawa beliau akan keluar PAS dan menyertai Umno. Beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat, menyifatkan dakwaan tersebut, bersifat "spekulasi".

"Saya bersama dengan PAS dan yakin dengan perjuangan PAS kerana slogannya kepimpinan ulamanya yang memanggil Hasan Ali menyertai PAS.

"Kedua, bukan sahaja kerana kepimpinan Ulama, (tapi PAS) nak menegakkan negara Islam yang berpaksikan Al-Quran, Al-Sunnah, Ijmak Ulama dan Qias," katanya dalam sidang media di kediamannya hari ini.

Nampaknya Hasan Ali kini telah ‘ketinggalan bas’ dalam menghayati dan memahami perjuangan Pas yang dianggotainya. Dia masih berkhayal dengan perjuangan lama Pas yang memperjuangkan Islam. Sedangkan pada muktamar 2011, Presiden Pas – Abdul Hadi Awang, dengan lantang, jelas dan tegas mengumumkan bahawa parti itu tidak lagi mahu memperjuangkan ‘negara Islam’ kerana ianya tidak terdapat dalam al-Quran.

Selain itu, Pas juga mengambil pendirian itu kerana menghormati rasa hati sahabat karibnya – DAP, dan semua pengundi kaum Cina yang tidak senang dengan hasrat mahu menjadi negara Malaysia ini sebuah negara Islam.

Mana ada lagi Pas memperjuangkan negara Islam? Sekarang parti itu berjuang untuk kebajikan. Kebajikan siapa tak tahulah pulak... Apakah Hasan Ali dah lupa atau dia tak dengar apa yang dikatakan Presiden partinya itu? Di mana dia waktu itu?

Tak sedarkah dia bahawa partinya – Pas, kini telah mencampakkan ke longkang semua perjuangan asal partinya itu?

Adalah Hasan juga mengidap sindrom mudah lupa atau hilang ingatan seperti yang berlaku ke atas Mat Sabu?

Nampaknya, semua orang bijak pandai Melayu bila join ajer Pas atau PKR mereka jadi biul dan sering lupa dengan apa yang didengar. Lebih teruk lagi mereka lupa dengan apa yang telah mereka sendiri tuturkan....

Kesian!....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog