Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 20 Oktober 2011

‘Kerana PAS tidak lagi memperjaungkan Islam, ahli boleh join HIMPUNAN atas tiket peribadi...’

‘HIMPUNAN SEJUTA UMAT’ Sabtu ini benar-benar memeningkan kepala pemimpin Pas. Anatara memperjuangkan Islam dan kepentingan undi kaum Cina serta takutkan ‘boss besar’, mereka jadi serba salah. Nak join takut kena marah. Tak nak join, nanti apa pulak kata orang Melayu yang kesemuanya beragama Islam.

Dalam keadaan serba salah itu Pesuruhjaya Pas Selangor mengambil jalan tengah sebagai langkah selamat, iaitu ahli-ahli Pas boleh menghadiri perhimpunan itu di Stadium Melawati, Sabtu ini atas tiket ‘peribadi’. Bukan atas nama ahli Pas...

Pesuruhjaya Pas negeri, Dr. Abd. Rani Osman berkata, keputusan itu dibuat selaras dengan ketetapan Pas Pusat yang meemutuskan tidak menyertai perhimpunan berkenaan yang membabitkan lebih 1,000 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atas dasar mempertahankan akidah umat Islam.

Beliau menyatakan, perhimpunan itu melibatkan NGO seperti mana yang dikehendaki oleh pihak penganjur manakala Pas adalah sebuah parti politik dan adalah tidak wajar parti itu menyertai perhimpunan berkenaan.

‘‘Kita telah mendapat arahan daripada pimpinan tertinggi Pas di peringkat Pusat dan kita akur dengan arahan itu.

‘‘Bagaimanapun, kita tidak menyekat mana-mana ahli Pas untuk menghadiri perhimpunan itu atas kapasiti peribadi atau penglibatan mereka dengan NGO,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, Rabu.

Sementara itu, Ketua Penerangan Badan Perhubungan UMNO Selangor, Abdul Shukor Idrus menyifatkan keputusan Pas menolak menyertai Himpun seolah-olah menunjukkan parti pembangkang itu lebih mengutamakan kepentingan politik daripada soal memelihara akidah umat Islam.

Kesian ahli-ahli Pas yang selama ini menentang Umno kerana mereka beranggapan Umno itu tidak Islam dan tidak mengikut ajaran Islam. Hanya Pas yang benar-benar perjuangkan Islam. Kini segalanya dah terbalik kuang. Siapa yang perjuangkan Islam dan siapa yang berjuang ‘demi undi’. Dan undi yang sangat diharapkan oleh pemimpin Pas kini adalah undi dari ‘kafit harbi’ kaum imigran Cina.

Selain itu mungkin kerana perjuangan Pas masa kini telah tidak lagi berlandaskan perjuangan Islam dan negara Islam, maka adalah tidak wajar bendera Pas dan ahli-ahlinya join apa jua majlis yang ada sangkut paut dengan Islam.

Sebabnya? Takutkan sekutu dalam ‘pakatan haramjadah’ pulas telinga Hadi Awang dan Nik Aziz.

Yang peliknya, Pas masih belum mengemukakan pertukaran dasar perjuangan parti itu kerpada Pendaftar Pertubuhan daripada memperjuangkan Negara Islam kepada Negara Berkebajikan. Maknanya, Perlembagaan Pas masih tidak berubah. Masih dok peralatkan agama Islam. Cuma pada kenyataan umum sahaja ianya ditukar.

Tujuannya? Untuk kabui mata kaum Cina DAP supaya mengundi wakil Pas pada PRU-13 nanti.

Maknanya, pemimpin Pas bukan sahaja mahu menipu ahlinya, kaum Cina DAP yang diharap akan mengundi calon mereka juga cuba ditipu.

Dasar perjuangan dalam Perlembagaan parti masih tidak berubah.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog