Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 17 Mac 2011

Mahkamah Tolak Permohonan Victoria Untuk Jadi Peguam Syarie


MAHKAMAH Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa 
Khas) di sini pada Khamis menolak permohonan seorang peguam wanita bukan Islam, Victoria Jayaseele Martin, untuk menjadi seorang peguam syarie di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur.

Hakim Datuk Rohana Yusuf menolak permohonan yang difailkan oleh Victoria pada 19 Mei tahun lepas untuk semakan kehakiman bagi mencabar keputusan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menolak permohonannya untuk menjadi peguam syarie.

Dalam penghakimannya, Rohana berkata MAIWP mempunyai kuasa di bawah undang-undang untuk mengeluarkan syarat mengenai pelantikan peguam syarie di mana syarat berkenaan mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

"Parlimen memberi kuasa kepada MAIWP untuk membuat syarat-syarat mengenai kemasukan peguam syarie iaitu prosedur, kelayakan dan pembayaran dan kuasa yang diberikan adalah sangat luas," katanya.

MAIWP mempunyai kuasa untuk berbuat demikian seperti mana dalam Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993, katanya.

Victoria, 49, yang memperoleh Diploma dalam Undang-undang Syariah dan Amalan daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pada 2004, telah memohon tindakan undang-undang di mahkamah sivil setelah permohonan beliau untuk diterima sebagai peguam syarie ditolak oleh MAIWP. Dalam permohonan itu, Victoria, yang diwakili peguam Ranjit Singh menamakan MAIWP sebagai defendan.

MAIWP diwakili peguam Sulaiman Abdullah.

Beliau memohon satu perintah certiorari untuk membatalkan keputusan MAIWP melalui jawatankuasa peguam syarie menafikan permohonannya untuk diterima sebagai peguam syarie.

Antara lain, Victoria, mahu satu perintah mandamus untuk meminta MAIWP menerima beliau sebagai peguam syarie.

Beliau juga meminta satu pengisytiharan bahawa Perintah 10 Peraturan Peguam Syarie 1993, memberikan mandat bahawa hanya orang Islam boleh diterima sebagai peguam syarie, bercanggah dengan Artikel 5, 8, dan 10 Perlembagaan Persekutuan.

Pada 14 Mei tahun lepas, beliau mendapat kebenaran daripada Mahkamah Tinggi dalam perundangan permulaan untuk memohon menjadi peguam syarie di Wilayah Persekutuan selepas Hakim Datuk Mohd Zawawi Salleh membenarkan permohonan beliau untuk semakan kehakiman.

Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, satu keperluan utama untuk menjadi seorang peguam syarie ialah seseorang itu mesti beragama Islam.
- Bernama

SATU MELAYU:
Alhamdulillah!
Salah satu isu yang memeningkan umat Islam di Malaysia kini telah selesai. Cabaran demi cabaran oleh kaum bukan Islam terhadap pelaksanaan hukum-hakam Islam berjaya ditangkis.
Apakah kemantapan agama Islam di negara ini cuba diasak supaya jadi bercelaru oleh golongan yang mahu meruntuhkan Islam?

Apa rupanya, apabila seseorang yang memohon keadilan di mahkamah syariah diwakili oleh seorang peguam yang bukan Islam?
Mungkin dia tahu segala hukum-hakam dalam Islam malah mungkin boleh menghafaz ayat-ayat al-Quraan dan petah berbicara mengenainya, tetapi dia sendiri tidak Islam. Dia tidak terikat dengan syahadah meng-Esa-kan Allah dan mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.
Sedangkan segala hukum-hakam Islam itu datang daripada Allah SWT melalui al-Quraan dan sunah Rasulullah.

Apa kata selepas dibenarkan bukan Islam jadi peguam syarie, maka akan ada pula tuntutan kemudiannya supaya hakim syarie juga boleh dari kalangan bukan Islam.
Ketika itu mungkin ada seorang bukan Islam yang berkelulusan tinggi dalam bidang syariah, malah mungkin boleh menghafaz al-Quraan, tetapi dia bukan Islam?
Apa akan jadi? Adakah ini tanda-tanda akhir zaman yang menghampiri kiamat dunia?
Fikir-fikirkanlah....

2 ulasan:

Langkelana berkata...

Dikhuatiri sekiranya ada peguam syarie bukan beragama Islam, peguam itu akan mewakili golongan bukan Islam dlm isu yg sensitif seperti murtad dsb.
Renung-renungkan dan selamat beramal!

YIL a.k.a RUFAR berkata...

merepek
sujud pada lailahhaillalah muahammad rasulullah pun tidak nk jadi peguam syarie iaitu undang2 berteraskan islam..

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog