Cina India Kaum Pendatang

Isnin, 14 Mac 2011

Parlimen: ‘Tambang Murah’ Air Asia tidak semurah yang didakwa – Bung Mokhtar


SEORANG wakil rakyat penyokong kerajaan pada Isnin membangkitkan isu kadar tambang murah syarikat penerbangan AirAsia yang didakwanya tidak murah seperti dicanangkan syarikat itu, pada persidangan Dewan Rakyat di perlimen.

Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) berkata AsiaAsia mencanangkan bahawa ia menawarkan kadar tambang murah, tetapi sebenarnya kadar tambang itu bukannya murah seperti sangkaan orang ramai.


"Dia cakap murah...semalam saya balik (Sandakan-Kuala Lumpur), tambang sehala ialah RM1,100. Adakah ini kira murah?

"Saya minta kerajaan melihat perkara ini sebab saya banyak menerima aduan tentang AirAsia," katanya ketika membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin Isnin.

Beliau berkata caj perkhidmatan yang dikenakan seperti caj bagasi juga semakin mahal dan membebankan rakyat.

Sehubungan itu beliau meminta pegawai Kementerian Pengangkutan dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat operasi AirAsia terutama dari segi pematuhan syarat dalam lesen yang dikeluarkan sebagai pengangkutan udara tambang murah.


Sementara itu, Bung Moktar juga menggesa kerajaan menyiasat Credit Tip Off Service Sdn Bhd (CTOS) kerana didakwa menjual maklumat kewangan peribadi individu tanpa pengetahuan dan kebenaran individu berkenaan.

"Saya minta kerajaan siasat siapa di belakang CTOS. Saya minta SPRM siasat mengapa ia boleh menjual maklumat peribadi rakyat," katanya yang mendakwa operasi CTOS melanggar Akta Pelindungan Data Peribadi.
- Bernama.

1 ulasan:

mohamed berkata...

I totally agree with Dato. This fucking airline is not as cheep as it make out to be...

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog