Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 18 Mac 2011

Ummi Hafilda saman Baginda Minda, Mkini Dotcom RM100 juta


Ummi bersama peguamnya menunjukkan saman fitnah yang mereka kemukakan ke mahkamah
SAKSI utama kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998, Ummi Hafilda Ali hari ini memfailkan saman RM100 juta terhadap ahli perniagaan, Baginda Minda ekoran penyiaran artikel di portal berita propembangkang, Malaysiakini yang didakwa berunsur fitnah dan menjatuhkan maruahnya.

Writ saman tersebut difailkan oleh Ummi Hafilda melalui firma guaman Tetuan Sahrihan & Hamdan pada pukul 1.30 petang di kaunter pendaftaran Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Ummi Hafilda, 43, selaku plaintif menamakan Nor Azman Abdullah @ Baginda Minda dan penerbit portal berita di Internet itu, Mkini Dotcom Sdn. Bhd. masing-masing sebagai defendan pertama dan kedua.

Ummi Hafilda yang berjubah dan bertudung merah jambu tiba di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada pukul 1.05 petang dengan ditemani penasihat undang-undangnya, Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz.

Ketika ditemui pemberita, wanita itu menyatakan, beliau memfailkan saman tersebut bukan bermakna beliau takut dengan ugutan Baginda Minda tetapi demi menegakkan kebenaran dan keadilan.

"Ini harga yang saya bayar untuk menegakkan kebenaran bagi membersihkan nama terutamanya ibu saya yang sangat sedih dengan fitnah tersebut.

"Tindakan ini juga memberi amaran kepada blogger-blogger yang tidak bertanggungjawab menabur fitnah tanpa sebarang bukti dan asas untuk menggugat saya sebagai saksi utama dalam kes liwat Anwar pada 1998," tegas beliau.

Ummi Hafilda turut menyatakan, Baginda Minda mesti cermin dirinya sendiri sebelum bercakap mengenai orang lain.

Dalam pernyataan tuntutannya, Ummi Hafilda mendakwa, Baginda Minda telah memberikan kenyataan sindiran (innuendo) yang merujuk kepada dirinya pada sidang akhbar yang diadakan di lobi Bangunan Parlimen pada 15 Mac lalu.

Menurutnya, ayat-ayat fitnah yang diucapkan oleh Baginda Minda membawa maksud bahawa plaintif seorang ahli perniagaan yang terdesak untuk mendapatkan peluang perniagaan, seorang wanita yang tidak bermoral, tidak jujur, pembohong dan tidak boleh dipercayai.

Kenyataan-kenyataan tersebut, dakwa Ummi Hafilda, berniat jahat semata-mata untuk memfitnah dan memalukannya.

Baginda Minda juga, dakwanya, telah secara cuai mengeluarkan kenyataan tanpa mempedulikan atau mengambil langkah berjaga-jaga apabila tidak memastikan kebenaran atau kesahihan tuduhan fitnah tersebut.

Plaintif menyatakan, defendan kedua selaku pemilik portal www.malaysiakini.com melalui wartawannya, Hazlan Zakaria telah menulis atau menyebabkan artikel fitnah itu disiarkan pada pukul 2.31 petang, 15 Mac lalu dalam versi bahasa Inggeris diikuti pada pukul 3.04 petang hari yang sama bagi versi bahasa Malaysia.

Artikel tersebut bertajuk Baginda pula jelajah 'bongkar' Ummi Hafilda bagi versi bahasa Malaysia manakala versi bahasa Inggeris pula bertajuk Ummi's ex-partner threatens to 'tells all'.

Ummi Hafilda mendakwa, penyiaran artikel itu telah mengundang pelbagai komen, persepsi negatif dan meletakkan dirinya dalam suatu skandal dan kontroversi daripada pembaca.

Dengan pengucapan serta penerbitan artikel itu juga, menurut plaintif, peribadi, nama dan reputasinya telah terjejas dengan serius dan mengalami kerugian.

Plaintif berkata, sekiranya tidak dihalang oleh mahkamah, pihak defendan berkecenderungan untuk mengulangi pengucapan dan penulisan artikel tersebut yang boleh menjatuhkan maruah dan integritinya.

Sehubungan itu, beliau menuntut perintah injunksi untuk menghalang pihak defendan melalui ejen atau wakil mereka daripada mengucapkan, menulis, menyebar atau menerbitkan sebarang penulisan atau artikel fitnah dalam laman web itu, media cetak dan elektronik lain, Internet atau apa cara sekalipun.

Dengan itu, plaintif menuntut ganti rugi am RM100 juta di samping ganti rugi teladan dan ganti rugi teruk untuk ditaksirkan oleh mahkamah.
- Utusan

SATU MELAYU:
Begitulah tindakbalas wajib yang perlu dilakukan apabila sesuatu berita atau kata-kata yang dianggap fitnah mengenai diri seseorang. Saman dan berjumpa di mahkamah untuk tegakkan kebenaran.
Dalam kes ini, Ummi Hafilda menyaman pihak yang dianggap memfitnah dirinya. Betul lerrr.... tu.

Yang mungkin tidak betul atau menghairankan ialah apabila ada tuduhan terhadap seseorang atau beberapa orang, tetapi orang itu tidak berani menjawabnya apatah lagi menyaman fitnah di mahkamah.

Isunya, Ummi Hafilda sejak akhir-akhir ini menyerang secara terbuka melalui pendedahannya terhadap abang kandungnya Azmin; kakak iparnya, Shamsidar dan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.
Beliau mendakwa ada bermacam-macam skandal antara mereka bertiga.

Bagaimanapun, ketiga-tiga hamba Allah yang didedahkan Ummi itu ‘tidak berdetik’ – tidak berani menjawab. Sebaliknya mereka mengambil pendekatan mendiamkan diri. Malah ketika berdepan dengan Ummi dalam dua majlis ceramah berdepan pada PRK Kerdau, di Pahang, baru-baru ini Anwar Ibrahim cabut lari selepas 20 minit berucap.

Ketua Pembangkang itu jadi panas kerana tidak mampu bertahan dengan apa yang didedahkan oleh adik Azmin Ali itu.

Akhirnya, setelah desakan hasil pendedahan Ummi itu semakin galak, semakin mendapat perhatian rakyat dan tidak lagi mampu ditangkis oleh Azmin, Shamsidar dan Anwar, tiba-tiba muncullah berita pengakuan seorang ‘orang suruhan’ yang mahu melawan Ummi Hafilda bagi pihak tiga serangkai itu. Kononnya dia akan dedahkan pula skandal peribadi adik Timbalan Presiden PKR itu.

Justeru, Ummi Hafilda pun bertindakbalas dengan mengemukakan saman fitnah di mahkamah.

Begitulah kisah sepintas lalu yang boleh dianggap sebagai ‘Lain bengkak, lain pula yang bernanah’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog