Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 17 Mac 2011

‘Nuklear berisiko’ – Tun Dr. M

Bencana kerana radiasi jauh lebih buruk daripada gempa bumi dan tsunami. Kesannya lebih merbahaya kepada kehidupan manusia dan alam sekitar dan masa bencananya pun agak lama.

BEKAS Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyifatkan pembinaan loji nuklear untuk menjana tenaga adalah berisiko kerana manusia masih gagal memahami kuasa tersebut.

Beliau berkata, sebab itu, penggunaan tenaga nuklear tidak menjadi satu opsyen sewaktu era pentadbirannya kerana kerajaan mempunyai pengalaman yang tidak baik dengan kesan radiasi.

‘‘Saya tidak tahu sama ada kamu sedar atau tidak, tetapi kita pernah mempunyai pengalaman tidak baik kerana kita tidak boleh menghapuskannya (radiasi),” katanya selepas merasmikan Bangunan Lestari Kumpulan Emkay, di Cyberjaya pada Rabu.

Sebelum ini, Dr. Mahathir pernah menulis dalam blog beliau mengenai pengalaman kerajaan berdepan dengan masalah pengurusan tahi bijih atau amang yang menjadi bahan radioaktif selepas diproses untuk digunakan dalam pembuatan televisyen berwarna.

Dalam artikel yang ditulis pada 2009, beliau memberitahu, tapak untuk menanam produk sampingan tersebut masih mempunyai kesan radioaktif walaupun selepas bertan-tan simen dicurahkan.

Mengulas lanjut, Dr. Mahathir memberitahu, kerajaan yang dipimpin beliau memilih minyak, gas, arang batu dan air sebagai sumber untuk menjana tenaga.

‘‘Saya dengar lebih banyak negara akan mempunyai loji nuklear, jadi lebih banyak risiko yang akan timbul,” katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Dr. Mahathir berkata, semua pihak perlu memainkan peranan untuk memelihara alam sekitar bagi mewujudkan kehidupan lebih sihat dan selesa.

‘‘Dengan menyedari kepentingan alam sekitar, ia dapat memastikan masa depan yang lebih cerah untuk generasi akan datang,” katanya.

Dalam pada itu, Pengerusi Eksekutif Kumpulan Emkay, Tan Sri Mustapha Kamal Abu Bakar berkata, bangunan Lestari Kumpulan Emkay di sini merupakan bangunan pertama di negara ini yang mendapat pengiktirafan Peneraju Dalam Reka Bentuk Tenaga dan Alam Sekitar (LEED) dari Amerika Syarikat.

‘‘Pengiktirafan ini diberikan selepas kita dinilai dan disahkan memenuhi kriteria hijau dalam pelbagai aspek termasuk dari segi penggunaan bahan dan sumber,” katanya.
- Utusan

SATU MELAYU:
Pengalaman melalui peristiwa yang jadi sejarah adalah ‘pengajar’ terbaik untuk manusia yang berakal.
Kehidupan yang terlalu mementing kebendaan dan keuntungan wang mudah membinasakan manusia dan alam sekitarnya.

Apakah negara kita akan dilabel dunia sebagai tidak maju atau ketinggalan zaman jika kita tidak menggunakan kuasa nuklear?

Ingatlah kepada firman Allah SWT yang bermaksud: “Dunia ini akan binasa kerana tangan-tangan manusia itu sendiri”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog