Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 18 Mac 2011

Sistem Penguatkuasaan, Pendaftaran Warga Asing beroperasi 1 Jun

Kebanjiran pekerja dan pendatang asing di Malaysia

SISTEM Penguatkuasaan dan Pendaftaran Warga Asing (NERS) yang bertujuan memantau kemasukan setiap warga asing akan mula beroperasi di semua 96 pintu masuk utama negara, mulai 1 Jun ini.

Melalui sistem tersebut, pihak berkuasa mampu menangani pelbagai isu membabitkan warga asing termasuk pemalsuan dokumen, tinggal lebih masa, salah guna visa serta pemerdagangan manusia.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, NERS adalah sebahagian inisiatif holistik kerajaan untuk memantau keseluruhan warga asing di negara ini termasuk pekerja, pelancong, pedagang dan pelajar serta pendatang tanpa izin.

Pada masa yang sama, beliau berkata, sistem NERS dan Sistem Imigresen Malaysia (MyIMMs) akan diperkukuh dengan pembangunan Sistem Advanced Passenger Screening (APSS) yang sedang dalam peringkat perincian spesifikasi.

"Sistem ini (NERS) hanya mengambil masa 20 saat untuk mendaftar dan merekodkan maklumat warga asing yang memasuki negara ini. Melaluinya kita akan mengetahui di mana warga asing berada jika mereka tinggal lebih masa," katanya.

Terdahulu, beliau mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin di Bangunan Parlimen, di sini hari ini.

Katanya, maklumat serta cap jari yang diambil semasa proses pendaftaran membolehkan pihak berkuasa mengenal pasti dan mengesan warga asing sekiranya mereka melanggar undang-undang negara.

Beliau berkata, sistem sedemikian sudah diguna pakai di Singapura, Australia serta Hong Kong dan ia terbukti berkesan.

Menyentuh mengenai mesyuarat berhubung Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin, Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan pada dasarnya bersetuju kadar levi bergantung kepada jumlah pekerja yang diambil dan tempoh perkhidmatan mereka.

"Ini bermakna jika seorang majikan menggajikan jumlah pekerja asing lebih ramai dan untuk tempoh masa yang lebih lama, kadar levi yang perlu dibayar akan semakin meningkat," katanya.

Menurutnya, perkara itu akan dibentangkan ke mesyuarat Kabinet pada Mei dan jika dipersetujui akan dilaksanakan mulai 1 Jun.
- Utusan

SATU MELAYU:
Ratusan juta ringgit terbuang kerana menahan pendatang asing....
Kebanjiran pekerja asing dan pendatang tanpa izin memang telah lama menjadi keresahan rakyat negara bertuah ini. Masalah sosial dan jenayah yang mereka bawa bersama sangat mencemaskan dan menjadikan indek jenayah negara meningkat.

Walaupun kebanjiran pendatang dan pekerja asing itu membayangkan negara ini menjadi salah satu tempat mencari rezeki yang menggalakkan dan petanda kemantapan ekonomi, tetapi kedatangan mereka turut menyebabkan berlakunya pelanggaran undang-undang dan peraturan negara, seperti pemalsuan pelbagai dokumen.

Dan kegiatan pemalsuan dokumen itu menyebabkan individu tertentu di kalangan pendatang sendiri mengaut keuntungan jutaan ringgit dan mencabar kredebiliti sistem pendokumenan negara yang kononnya tidak kurang canggihnya itu.

Tidak cukup dengan itu, ianya juga membabitkan rakyat negara ini sendiri yang mengambil kesempatan atas kebanjiran mereka dengan pelbagai salahlaku perundangan dan jenayah.
Tidak ketinggalan ianya juga menyebabkan berlakunya kegiatan rasuah di kalangan penjawat awam. Bukan sahaja yang berpangkat rendah malah tidak terkecuali yang berjawatan tinggi turut terlibat sebagaimana terbukti melalui pelbagai tangkapan dan penjatuhan hukum oleh mahkamah.

Justeru, dengan penubuhan NERS itu nanti, diharapkan segala permasalahan yang meresahkan rakyat itu akan berjaya diselesaikan dan negara jadi bersih dari dilabel sebagai lubuk rasuah dan indek jenayah dapat diturunkan.
InsyaAllah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog