Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 19 Mac 2011

"Kami tidak pernah kacau hak orang lain, tetapi mengapa hak kami hendak diceroboh," – Tok Batin



DEWI Malam menunjukkan peta kawasan Orang Asli yang dipercayai diceroboh di Mukim Tanjung 12, Kuala Langat, Selangor.
BATIN Malam Gerchang sudah semakin tua dengan pinggangnya kerap sakit tetapi kesakitan itu semakin bertambah sejak akhir-akhir inikerana melihatkan tindak-tanduk Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor yang semakin tidak mengendahkan kedudukan Orang Asli di Mukim Tanjung 12 dekat Kuala Langat.

Batin Malam, 77, berkata, tanah simpanan Orang Asli yang masih kekal itu sebenarnya adalah hasil peninggalan nenek moyang mereka yang dahulu diketuai oleh Batin Pelangi.

"Tanah tersebut dikurniakan oleh Almarhum Sultan Sir Abdul Samad iaitu Sultan Selangor keempat kepada kaum Temuan.

Itukah yg dijanjikan pakatan tiga parti ini?
"Baginda telah mengurniakan sebilah keris, golok dan tombak kepada Batin bagi menjaga dan mempertahankan tanah-tanah Orang Asli sekiranya berlaku kekacauan atau pencerobohan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Batin Malam berkata, sebenarnya Orang Asli bukan mahu membolot semua tanah tersebut sebaliknya hanya ingin berkongsi hasil mahsulnya untuk meningkatkan taraf ekonomi masyarakat pribumi itu.

"Mana tanah yang sudah diletakkan di bawah rezab Melayu biarlah ia kekal begitu kerana mereka juga adalah masyarakat pribumi tetapi baki tanah yang masih ada di sini sepatutnya diserahkan kembali kepada Orang Asli.

Beliau yang kesal dengan sikap tamak segelintir pihak berkata, sekiranya apa yang diluahkan oleh masyarakat Orang Asli itu tidak diendahkan, lebih baik berlaku 'gempa bumi' di Mukim Tanjung 12.

"Tengok apa yang berlaku di Jepun, bila gempa bumi semuanya hancur. Samalah di sini kalau sudah hancur, saya hendak tengok pihak yang tamak itu, apa yang mereka dapat.

"Kami tidak pernah kacau hak orang lain, tetapi mengapa hak kami hendak diceroboh,"
- UtusanOnline

SATU MELAYU:
Khalid Ibrahim peduli apa dengan hak Orang Asli? Hak orang Melayu yang sebangsa dengannya pun dia tak kisah, inikan pulak hak Orang Asli. Yang Khalid utamakan ialah hak kepentingan kaum yang menyokong DAP dan suku sakat puak penyamun yang menguasai pentadbirannya di Selangor.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog