Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 15 Oktober 2011

AKTA MURTAD: Muhyiddin minta ‘Majlis Agama Islam Negeri’ berbincang.... Pok Nik amacam, ada setuju?

CADANGAN supaya Akta Murtad diwujudkan harus dibincangkan secara bersama-sama oleh majlis-majlis agama Islam negeri kerana soal agama terletak dalam bidang kuasa kerajaan negeri, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata penguatkuasaan enakmen melarang orang bukan Islam menyebarkan agama mereka kepada kalangan orang Islam juga terletak dalam kuasa kerajaan negeri.

"Apa pun hukuman harus diputuskan bersama-sama... kalau tidak akan timbul masalah. Yang saya tahu di setengah-setengah negeri, sudah ada enakmen untuk melarang orang yang bukan Islam menyebarkan agama mereka," katanya kepada pemberita selepas majlis sepetang bersama Timbalan Perdana Menteri di Kampung Paya.

Beliau berkata sekiranya kesepakatan dicapai, penelitian juga harus dibuat supaya akta yang ingin diwujudkan itu tidak bercanggah dengan bidang kuasa kerajaan persekutuan sebelum ia diteliti oleh Peguam Negara.

Akta Murtad dicadangkan oleh Mufti Perak Tan Sri Harunussaini Zakaria baru-baru ini untuk menghukum individu yang terbukti bersalah memurtadkan orang Islam kerana ia jelas bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Harussani berkata pada 2008 beliau pernah mendedahkan terdapat 260,000 orang Melayu dikristiankan di negara ini dan bilangan itu dikhuatiri bertambah saban tahun.

Sementara itu, Muhyiddin juga diminta mengulas mengenai isu pembantu rumah yang masih belum dapat diselesaikan sehingga timbul cadangan untuk membawa masuk pembantu rumah dari Kemboja.

Kemboja bagaimanapun membuat keputusan untuk mengharamkan rakyatnya bekerja sebagai pembantu rumah di Malaysia ekoran beberapa kejadian rogol dan dera.

Muhyiddin berkata Malaysia mungkin terpaksa mencari sumber-sumber baru untuk mendapatkan pembantu rumah sekiranya kerajaan Kemboja mengeluarkan larangan itu.
- BernamaOnline

SATU MELAYU:
Mari kita semua nantikan apa kata Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan. Abdul Hadi Awang dan Mohamad Sabu yang menyanjung komunis.

Beranikah mereka menyokong cadangan ini? Bagaimana dengan ‘Boss Besar’ dia – Karpal dan Lim Kit Siang. Yang lebih penting apa komen Syeikh Anwar Ibrahim al-Jub.... yang menjadi penggerak fahaman ‘pluralisme’ di negara ini?

Logiknya, tentulah penguasa utama ‘pakatan haramjadah’ tidak senang dengan cadangan ini. Kalau dalam kes murtad di GCDU dulu mereka berhempas pulas secara tersembunyi menyanggah tindakan JAIS, inikan pula satu akta khas yang melarang umat Islam dimurtadkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog