Cina India Kaum Pendatang

Rabu, 15 Jun 2011

Suami Isteri Didakwa Bunuh Pembantu Rumah Warga Indonesia. Kalau kerja dengan Melayu takkan jadi macam ni.....


Sepasang suami isteri dihadapkan di Mahkamah Majistret di Petaling Jaya, Rabu atas tuduhan membunuh pembantu rumah mereka, seorang warganegara Indonesia Isti Komariyah, 26. Bekas Juruteknik, Fong Kong Meng, 55 (kiri) dan isterinya Teoh Ching Yen, 33 didakwa melakukan perbuatan tersebut di sebuah rumah nombor 90 Jalan SS/2/6 Sea Park di sini antara 1 Julai 2010 hingga 5 Jun lalu. - Foto BERNAMA
SEPASANG suami isteri didakwa di Mahkamah Majistret Petaling Jaya, Rabu, terhadap pertuduhan membunuh pembantu rumahnya warga Indonesia, di sebuah rumah di Sea Park.

Kedua-dua tertuduh, Fong Kong Meng, 55, dan isterinya Teoh Ching Yen, 33, hanya mengangguk faham terhadap pertuduhan itu yang dibacakan di hadapan Majistret Mohamad Ibrahim Muhammad Ghulam.

Bagaimanapun tiada sebarang pengakuan direkodkan.

Mengikut pertuduhan, Kong Meng seorang bekas juru teknik dan isterinya didakwa dengan niat bersama membunuh Isti Komariyah, 26, di sebuah rumah No. 90 Jalan SS/2/6, Sea Park, di sini di antara 1 Julai 2010 hingga 5 Jun lalu.

Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama mengikut Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dilakukan oleh Ketua Unit Pendakwaan Selangor, Mohd Azari Harun manakala peguam MS Guok mewakili tertuduh pertama iaitu Kong Meng manakala isterinya diwakili peguam SK Thong.

Mahkamah menetapkan 18 Julai ini untuk sebutan semula kes.

Dalam kejadian itu, mangsa dipercayai didera oleh pasangan itu yang juga majikannya sehingga mengalami kecederaan di badan, dahi dan lengan serta terdapat kesan calar.

Mangsa yang bekerja dengan pasangan sejak Disember 2008 itu, meninggal dunia selepas dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk mendapatkan rawatan.
- Bernama

SATU MELAYU:
Kes ini bukanlah kes pertama berlaku ke atas pembantu rumah warga Indonesia yang berkhidmat dengan majikan bukan Melayu di Malaysia. Dah banyak kes.

Sepatutnya pihak kedutaan Indonesia di negara ini menghebahkan kepada warganya yang mahu mencari rezki sebagai pembantu rumah di Malaysia supaya jangan bekerja dengan majikan bukan Melayu.

Puak ini memang menganggap orang Indonesia dari rumpun Melayu sebagai kaum yang tidak harus dihormati. Di hati mereka terdapat semacam dendam benci terhadap warga asal Nusantara. Mereka tidak hormat, malah menganggap pembantu rumahnya sebagai ‘hamba abdi’ yang boleh diperlakukan sesuka hati.

Malangnya, ramai warga Indonesia yang rela berkhidmat dengan kaum bukan Melayu. Kenapa dan mengapa adalah sesuatu yang perlu dikenalpasti oleh Duta negara berkenaan untuk dihebahkan kepada rakyat di seberang.

Yang buat hal orang Malaysia jenis kaum imigran. Yang dapat nama buruk negara Malaysia.

Malangnya, kes-kes begini tidak pulak ada pihak di Indonesia sana yang mengadakan tunjuk perasaan membantah perlakuan buruk kaum bukan Melayu Malaysia ini? Tapi kalau ada isu yang menyentuh mengenai Melayu dan kerajaan Malaysia, bukan main marah lagi mereka hinggakan sanggup melumur najis manusia di pintu pagar Kedutaan Malaysia di Jakarta.

Kenapa ya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog