Cina India Kaum Pendatang

Sabtu, 25 Jun 2011

Video Seks: Motif tayangan dedahkan keruntuhan moral Anwar


MOTIF  pendedahan dan penayangan video seks menyerupai Ketua Pembangkang oleh Trio Datuk 'T' bukanlah untuk merosakkan atau menjatuhkan moral masyarakat tetapi untuk mendedahkan keruntuhan akhlak seorang tokoh politik bernama Anwar Ibrahim.

Ia juga bertujuan mendedahkan sikap hipokrit yang menjadi identiti ahli politik terbabit merangkap Ketua Pembangkang yang pada satu ketika berada di tahap berbahaya (dangerously close) menjadi seorang Perdana Menteri.

Perkara tersebut dinyatakan oleh peguam bela, Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik ketika berhujah bagi kesemua Trio Datuk 'T' bagi mengurangkan hukuman.

Peguam, Shafee Abdullah
''Saya menggunakan perkataan dangerously close bukan untuk menunjukkan rasa berat sebelah tetapi memetik alasan yang digunakan oleh Lord Denning ketika menangani isu keselamatan negara berhubung John Profumo (bekas Menteri Peperangan England).

''Seorang tokoh masyarakat yang mendakwa menjadi pemimpin Kebangsaan Islam (National Islamic leader) yang menjalani dua kehidupan seperti 'Jekyl and Hyde' akan memperjudikan apa sahaja dengan sesiapa bagi memastikan perbuatan salahnya tidak didedah atau dibongkar oleh pihak ketiga. Ini merupakan intipati keselamatan negara,'' ujar peguam tersebut.

Profumo terlibat dalam satu skandal dikenali The Profumo Affair pada 1963 yang mana beliau telah menjalin hubungan intim dengan seorang ejen rahsia dari Rusia, Christine Keeler ketika Perang Dingin.

Terdahulu, peguam tersebut menyatakan, ketiga-tiga individu terbabit mengaku terlibat dalam pendedahan video seks itu kepada petugas media yang mewakili sebahagian besar orang awam.

''Pembuat video terbabit masih belum diketahui malah motif rakaman itu dibuat juga tidak diketahui sehingga hari ini. Kita tidak tahu apa niat pembuat video terbabit. Tetapi kita tahu apa niat ketiga-tiga tertuduh kerana mereka telah memberikan keterangan yang jelas dan terperinci kepada pihak polis sewaktu kes sedang disiasat,'' kata peguam itu.

Berikut merupakan sebahagian daripada rakaman percakapan yang diambil daripada ketiga-tiga tertuduh:

Percakapan Abdul Rahim yang dirakam pada 24 Mac lalu:
''Saya berpendapat pita rakaman ini hendaklah disiasat kerana penglibatan tokoh terkemuka dan popular di Malaysia. Kita juga berpendapat watak dan akhlak seorang pemimpin yang korup dan jijik seperti ini perlu diketahui oleh rakyat.''

Percakapan Shazryl yang dirakam pada 24 Mac lalu:
''Sebagai seorang yang sangat rapat kepada DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim), saya sangat mengetahui segala kelemahan yang terdapat pada dirinya, terutamanya dari segi moral dan akhlak yang tidak sepatutnya ada pada seorang pemimpin.

''Setelah saya dapati keburukan yang tidak patut ada kepada pemimpin dan setiap kali ada perbuatan salah dilakukan, dia pasti terlepas kerana kekurangan bukti. Apabila saya mendapat bukti rakaman ini, untuk beberapa hari saya berfikir dan membuat keputusan untuk mendedahkannya kerana ini adalah salah satu bukti yang sangat kukuh untuk didedahkan kepada masyarakat.

''Tayangan dibuat kepada pemberita kerana ia bukanlah bertujuan untuk memaparkan aksi lucah tetapi untuk mendedahkan perangai buruk seorang pemimpin yang tidak bermoral tetapi memaparkan dirinya sebagai seorang pemimpin Islam.''

Percakapan Shuaib yang dirakam pada 25 Mac lalu:
''Datuk Shazryl... dia tunjuk pita video rakaman Anwar. Bila saya tengok saya rasa terkejut, saya tengok berkali-kali. Saya yakin gambar dalam pita video 100 peratus Anwar Ibrahim. Beberapa hari kemudian, saya, Rahim dan Shazryl bincang apa nak buat atas video itu.

''Saya cadangkan serah kepada polis tetapi mereka berdua kurang setuju kerana bila serah kepada polis, Anwar akan tuduh ada satu konspirasi untuk menjatuhkan dia. Akhirnya keputusan kita ambil pita video ini nak tunjukkan kepada Chief Editor(s), media...''

Selain itu, Muhammad Shafee turut menyatakan, pendedahan yang dibuat trio itu bukan sahaja ingin menunjukkan keruntuhan moral oleh seorang tokoh pemimpin tetapi mereka juga risau mengenai keselamatan negara sekiranya individu terbabit mendapat kuasa.

"Kita sebagai orang awam sepatutnya berterima kasih di atas keberanian mereka mendedahkan perkara ini. Malangnya, mereka telah didakwa," sambung Muhammad Shafee.

Peguam itu turut menyatakan, trio terbabit tidak mendapat sebarang faedah sama ada dari segi wang ringgit atau lain-lain, tidak mendedahkannya kepada kanak-kanak dan telah bekerjasama dengan pihak berkuasa.

Sebaliknya, kata peguam terbabit, Anwar yang sepatutnya didakwa di mahkamah atas tuduhan membuat laporan palsu kerana laporan pakar jelas menunjukkan bahawa terdapat persamaan antara pelaku seks video terbabit dengan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

Muhammad Shafee ketika ditemui pemberita selepas prosiding memberitahu, mengikut analisis pengecaman wajah yang dibuat oleh pakar Amerika Syarikat dengan membandingkan antara imej lelaki dalam video dan beberapa keping gambar Anwar menunjukkan 99.99 peratus persamaan.

Sementara itu, peguam bela Shazryl, Zamani Ibrahim selain mengguna pakai hujah Muhammad Shafee, menyatakan, bekas Konsul Kehormat Diraja Thailand itu membuat kesalahan tersebut adalah bagi mendedahkan penyelewengan yang dilakukan oleh Anwar bagi menjaga kepentingan awam.

''Dia hanyalah seorang penyampai mesej (messenger) dan tidak perlu dihukum dengan begitu teruk sekali. Dia juga tidak mempunyai sebarang niat tersembunyi ketika mendedahkan perkara itu,'' ujarnya.

Peguam bela, Suhaimi Salleh yang mewakili Shuaib pula menyatakan, anak guamnya menyertai trio terbabit bagi mendedahkan hipokrasi Anwar kepada masyarakat dan atas faktor kepentingan negara.

Kesemua peguam-peguam itu turut memohon agar mahkamah melepaskan kesemua anak guam mereka mengikut Seksyen 173A Kanun Tatacara Jenayah iaitu pembebasan secara bersyarat atau tidak bersyarat atas 'sumbangan' mereka tersebut.
- UtusanOnline

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog