Cina India Kaum Pendatang

Selasa, 24 Ogos 2010

JIBRIL MENERANGKAN MENGENAI TAWAKAL

NABI Muhammad SAW pernah bertanya kepada Malaikat Jibril apa erti tawakal kepada Allah dan apa batansannya?

Jibril menjelaskan: “Tawakal adalah suatu kesedaran bahawa seluruh makhluk tidak mendatangkan sebarang mudharat atau manfaat kepadamu, tidak memberi atau mengambil sesuatu darimu dan engkau tidak menggantungkan sebarang harapan kepada mereka.

“Apabila seoraang hamba memiliki sifat sedemikian, dia tidak akan melakukan sesuatu melainkan kerana Allah semata-mata, tidak akan berharap atau takut kepada sesuatu melainkan kepada Allah semata-mata dan dia tidak akan menaruh harapan kepada sesiapa pun kecuali kepada Allah semata-mata. Itulah yang disebut sebagai tawakal.”

Besar atau kecilnya tawakal seseorang kepada Allah sangat bergantung kepada kepercayaannya kepada Allah. Apabila rasa percayanya kepada Allah kecil, maka sikap tawakal kepadaNya juga akan jadi kecil. Apabila rasa percayanya tinggi, sikap tawakalnya kepada Allah juga akan jadi tinggi.

Imam Ali pernah berkata: “Bagus tidaknya tawakal seseorang hamba Allah, bergantung kepada kadar kepercayaannya kepada Tuhannya.” Dan mungkin kerana itu ketika al-Quran menyebut tentang tawakal, orang yang menyandang sifat ini hanya orang-orang yang mukmin sahaja.

Firman Allah, maksudnya: “Apabila Allah menolong kamu, tidak adalah orang lain yang dapat mengalahkan kamu, apabila Allah membiarkan kamu, siapakah yang dapat menolong kamu (selain) daripada Allah sesuadah itu? Kerana itu, hendaklah kepada Allah sahaja orang-orang mukmin bertawakal.” – Surah Ali-Imran: 160.

Sementara dalam ayat yang lain Allah SWT juga berfirman, maksudnya: “Katakanlah! Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanyalah kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakal.” – At Tahrim: 51

Ketika Luqman al-Hakim menasihati anaknya, antara lain dia berkata: “Duhai anakku! Percaya penuhlah kepada Allah. Kemudian, saksikanlah dalam kehidupan manusia apakah ada orang yang percaya penuh kepada Allah, kemudian tidak diselamatkanNya?

“Duhai anakku! Bertakwakallah kepada Allah. Kemudian lihatlah pada kehidupan manusia apakah ada orang yang tawakal kepada Allah, kemudian tidak dijaminNya?”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog