Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 27 Ogos 2010

TIDAKKAH SEMUANYA TERJADI KERANA DOA NIK AZIZ?


PARAH dan TERUK, itulah ungkapan yang mungkin sesuai diluahkan apabila mengenang musaibah yang menimpa umat Islam di negara Malaysia ini. Ajaran Islam semakin jadi kalut dan bercelaru. Sama ada diterima atau tidak, segala kekalutan ajaran Islam sekarang terdedah hari demi hari. Satu demi satu perbuatan yang dianggap fasik dan melanggar etika ajaran Islam terjadi tanpa rasa bersalah oleh para pelakunya.

Masjid dan surau menjadi premis dan medan meruntuhkan etika ajaran suci Islam. Dan semua itu dilakukan oleh puak yang menentang kerajaan sedia ada – Barisan Nasional. Kerana fahaman politik sempit, mereka yang berpengetahuan agama tak seberapa, jadi bebal dan dungu.

Sekadar membebalkan diri mereka sendiri tidak mengapa tetapi, apabila apa yang mereka lakukan itu terang-terang boleh menyesatkan kaum yang sekumpulan dan sama-sama terserkup dibawah satu tempurung dengan mereka, maka akibatnya semakin parah. Parah kerana jumlah mereka jadi semakin ramai. Terlalu ramai sangat orang Melayu kini yang bebal, bangang dan bengong.

Kalau ramainya mereka itu untuk menguat dan memantapkan ajaran Islam ada faedahnya tetapi, ramainya mereka sekarang ialah ramai untuk menjadi peruntuh dan pemusnah ajaran agama Islam yang selama ini meharmonikan kehidupan rakyat di negara ini.

Apakah semua ini sebagai satu musibah yang diturunkan Allah SWT khas untuk umat Melayu/Islam di negara ini?

Tidak cukup dengan itu, Allah SWT juga berkemungkinan telah menurunkan bala dengan pelbagai masalah sosial yang sangat meresahkan seluruh umat Islam di negara ini sekarang.

Isu membuang bayi, kes pembunuhan kejam kerana pesakit mental yang tidak terkawal dan sepanjang bulan Ramadhan ini satu demi satu kanak-kanak Melayu/Islam cedera kerana mercun dan bunga api semakin meresahkan, sedangkan mercun dan bunga api bukanlah budaya orang Melayu.

Persoalannya, apakah semua tragedi yang bersifat bala daripada Allah SWT itu terjadi kerana ‘DOA NIK AZIZ NIK MAT YANG MEMOHON ALLAH MEMECAHKAN PERUT DS NAJIB TUN RAZAK, PERDANA MENTERI MALAYSIA’ sedikit masa dahulu?

Yang pasti, tidak siapa pun yang boleh menjawabnya. Sebagai Mukmin, segalanya diserahkan kepada Allah SWT yang Maha Mencipta dan Maha Berkehendak.

Sebagaimana diketahui umum kehebatan doa orang dahulu terjadi kerana mereka orang-orang yang zuhud. Dengan bersifat zuhud, mereka tidak banyak menceburi urusan dunia. Mereka lebih menumpukan kepada soal ibadat dan terselamat daripada memakan rezeki yang haram.

Kepada mereka, dunia ini hanya sebagai tempat untuk beribadat dan persinggahan sementara. Rumah bagi mereka tidak lebih daripada tempat berlindung daripada panas dan hujan. Sementara makanan pula tidak lebih daripada sekadar penganjal perut.

Kesemua itu adalah menjadi syarat penting untuk menjadikan doa seseorang itu makbul. Barangkali inilah sebabnya di zaman sahabat, tabiin dan ulama salaf, sering ditemui orang-orang yang sangat makbul doanya.

Justeru, orang-orang zaman dahulu lebih makbul doanya kerana mereka lebih dekat kepada Allah dan lebih terpelihara daripada memakan rezeki yang haram.

Pak Sulung: Bimbang doa dan segala macam solat hajat yang dilakukan oleh puak-puak yang memperalatkan ajaran Islam ‘terbalik kuang’ menjadi bala setelah segala apa yang mereka pohonkan itu tidak menjadi kenyataan. Dan bala darpada Allah itu tidak semestinya terkena kepada mereka yang berkenaan sahaja. Ianya akan merangkum orang lain yang tidak terlibat dan tidak tahu-menahu mengenai kerja-laku mereka yang melanggar perintah Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog