Cina India Kaum Pendatang

Ahad, 22 Ogos 2010

PERTENGKARAN ANTARA DUA MALAIKAT

BERSABDA Rasulullah SAW, “Sesungguhnya tidak ada dosa yang tidak diampuni oleh Allah.”

Sabda Baginda lagi: Ada seorang umat sebalum kamu, telah membunuh 99 orang. Kemudian orang itu pergi berjumpa dengan seorang pendita lalu katanya: “Wahai pendita, saya telah membunuh 99 orang. Apakah ada jalan bagi aku bertaubat?”
Jawab pendita: “Tidak ada, sebab perbuatan kamu itu telah melampaui batas.”
Mendengarkan kata-kata itu, lantas dia bangun dan membunuh pendita itu.

“Sesudah itu, orang itu pergi pula berjumpa dengan seorang pendita lain lalu bertanya: “Saya telah membunuh 100 orang. Apakah ada jalan bagi saya bertaubat?”

Kata pendita: “Sebenarnya perbuatan kamu itu sudah melampau batas tetapi, aku tidak tahu kedudukan diri kamu yang sebenar di sisi Tuhan. Adalah lebih baik kamu pergi ke kampung yang bernama Busro dan satu lagi bernama Kafrah.

“Penduduk Busro terdiri daripada orang-orang yang baik dan selalu mengerjakan amal kebajikan dan amalan ahli syurga. Sementara di kampung bernama Kafrah, penduduknya terdiri daripada orang-orang yang suka berbuat derhaka dan membuat amalan ahli neraka.”
Jelas pendita itu lagi: “Apabila kamu pergi ke Busro, janganlah kamu risau adakah taubat kamu itu akan diterima atau tidak.”

Oleh kerana orang itu fikirannya tidak lain semata-mata untuk bertaubat, maka ia pun menuju ke Busro. Ketika sampai di pertengahan simpang antara Busro dan Kafrah, ditakdirkan Allah orang itu pun mati mengejut di situ.

Maka turunlah Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab sambil bertengkar memutuskan sama ada orang itu mahu dimasukkan ke syurga atau ke neraka. Lalau kedua Malaikat bertanyakan ketentuannya kepada Allah.

Dan Allah memerintahkan kedua Malaikat supaya pergi mengukur jarak antara tempat si mati itu mati dengan dua perkampungan berkenaan. Kampung mana yang paling dekat dengan tempat orang itu mati, maka masukkanlah dia ke dalam golongan orang-orang kampung itu.

Kedua-dua Malaikat itu pun pergilah mengukur jarak sebagaimana di perintahkan oleh Allah SWT. Apabila selesai diukur, di dapati orang itu mati dekat dengan perkempungan Busro dengan kadar dekatnya hanya selebar ibu jari, maka ia pun dicatat dalam golongan orang-orang kampung Busro.” Demikian Rasulullah mengakhiri ceritanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog