Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 27 Ogos 2010

MALIK BIN ANAS MIMPI BERJUMPA MALAIKAT MAUT

PADA suatu malam, Imam Malik bin Anas bermimpi melihat Malaikatul Maut. Kemudian ia bertanya: “Ya Malaikatul Maut, masih tinggal berapa lama lagikah usiaku?”

Malaikatul Maut memberi isyarat dengan kelima jarinya. Imam Malik tidak faham dan tidak mengerti maksud Malaikatul Maut itu.
Maka ia bertanya lagi: “Lima apa, ya Malaikatul Maut, apakah lima tahun, lima bulan, lima minggu atau lima hari?”

Belum pun sempat mendengar jawapan, Imam Malik terjaga daripada tidurnya.

Keesokkan paginya Imam Malik pergi menanyakan tentang maksud mimpinya kepada seorang yang ahli mengenai mimpi iaitu Imam Ibnu Sirin.
Kata Ibnu Sirin: “Ya Malik, mimpimu itu baik-baik sahaja. Malaikatul Maut tidak bermaksud mengatakan lima tahun, lima bulan, lima minggu, lima hari atau lima jam. Tetapi ia hendak memberitahu kepadamu bahawa pertanyaanmu itu termasuk ke dalam lima rahsia ilmu ghaib yang tidak diketahui oleh sesiapa pun selain Allah SWT sendiri.”

Untuk itu, Allah SWT telah berfirman, maksudnya: “Sesungguhnya Allah, hanya pada sisiNya sahajalah pengetahuan tentang hari Kiamat; dan Dialah yang menurunkan hujan dan mengetahui apa yang ada di dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui dengan pasti apa yang akan diusahakannya esok. Dan tiada seorang juga yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maka Mengetahui lagi Maha Mengenal.” – Surah Luqman: 34.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog