Cina India Kaum Pendatang

Jumaat, 20 Ogos 2010

MUAWIYAH MENDAPAT PENGHORMATAN PARA MALAIKAT

ANAS bin Malik r.a berkata: “Sewaktu kami bersama-sama Rasulullah SAW berada di Tabuk, terbitlah matahari yang mana cahayanya belum pernah terlihat seperti itu sebelumnya. Tetapi pada suatu hari lain, matahari terbit dalam keadaan redup dan disusuli dengan turunnya malaikat Jibril a.s.

Melihatakan kedatangan Jibril, Rasulullah pun bertanya: “Wahai Jibril, kenapa matahari hari ini terbit dalam keadaan redup?’

“Matahari hari ini nampak seperti redup kerana terlampau banyaknya sayap para malaikat,” jelas Jibril a.s. kepada Rasulullah SAW.

“Apa halnya maka terjadi demikian?” tanya Rasulullah.
Berkata Jibril: “Ini adalah kerana hari ini Muawiyah meninggal dunia di Madinah. Allah SWT telah mengutus seramai 70,000 malaikat supaya membaca salawat untuk Muawiyah.”
“Apa sebabnya?” tanya Rasulullah.
“Ini adalah kerana Muawiyah itu semasa hidupnya selalu membaca ‘Qul huwallahhu Ahad’ di waktu malam, di waktu siang, sewaktu berjalan, sewaktu berdiri, sewaktu duduk, waktu pagi bahkan pada setiap keadaan, “ jelas Jibril.

Seterusnya Jibril a.s. berkata: Ya Rasulullah, mahukah kamu aku genggam bumi ini supaya membaca salawat untuk Muawiyah?”
“Silakan, wahai Jibril,” jawab rasulullah.

Setelah mendapat perintah dari Rasulullah SAW, maka Jibril pun memukul kedua belah sayapnya pada bumi sehingga bumi menjadi sempit. Kemudian diangkatnya sehingga Rasulullah SAW dapat melihat di belakangnya diiringi oleh malaikat yang berbaris. Setiap satu barisan ada 70,000 malaikat.

Setelah itu Rasulullah SAW pun mengerjakan solat sunat untuk Muawiyah.

Surah Al-Ikhlas memang banyak kelebihannya. Sabda Rasulullah SAW, maksudnya: “Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk (mereput) di dalam kuburnya. Dan akan terselamat dia daripada kesempitan kubur. Dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian syiratul mustaqim menuju ke syurga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog