Cina India Kaum Pendatang

Selasa, 17 Ogos 2010

PAHLAWAN YANG AKHIRNYA KE NERAKA

PERISTIWA ini berlaku di zaman Rasulullah SAW. Dalam satu pertempuran antara piahk Islam dengan pihak musyrik, pertarungan berlaku dengan hebat. Masing-masing mahu memenangi pertempuran. Bagaimana pun ada ketikanya pertempuran itu diberhentikan seketika dan kedua-dua pihak pulang ke markas masing-masing.

Ketika itu Nabi Muhammad SAW dan para sahabat berkumpul untuk membincangkan strategi pertempuran yang telah dan akan berlaku. Dalam perbincangan itu mereka begitu kagum dengan seorang pahlawan Islam bernama Qotzman yang telah gugur. Dia berjuang dengan berani bagaikan seekor singa lapar membaham mangsanya.

Walaupun beliau telah terkorban tetapi, keberaniannya bertempur menjadi buah mulut ketika itu. “Tidak seorang pun di antara kita yang dapat menandingi kehebatan Qotzman,” kata salah seorang sahabat.

Mendengarkan kata-kata itu, Rasulullah berkata: “Sebenarnya dia itu adalah golongan penghuni neraka.”

Para sahabat terkejut dan berasa hairan dengan kata-kata Rasulullah. Mereka berpandangan antara satu sama lain dengan wajah kehairanan. Bagaimana seorang yang telah berjuang dengan begitu gagah menegakkan Islam boleh masuk ke dalam neraka.

Rasulullah sedar para sahabatnya yang tidak begitu percaya dengan kata-kata baginda, lantas baginda berkata: “Semasa Qotzman dan Aktsam bersama-sama keluar ke medan perang, Qotzman mengalami luka parah ditikam musuh. Badannya penuh dengan luka-luka dan darah. Dalam keadaan itu Qotzman meletakkan pedangnya di atas tanah dengan mata pedang itu dihalakan di dadanya. Kemudian dia terus membenamkan mata pedang itu ke dadanya.”

“Qotzman berbuat begitu kerana dia tidak tahan menanggung kesakitan akibat luka yang dialaminya. Akhirnya dia mati bukan kerana berjuang atau berlawan dengan musuh tetapi, mati kerana membunuh diri. Melihatkan keadaannya yang parah, ramai orang menyangka dia akan masuk syurga. Tetapi sebaliknya dia telah menunjukkan dirinya sebagai penduduk neraka.”


Menurut Rasulullah lagi, sebelum dia mati Qotzman ada mengatakan, katanya: “Demi Allah, aku berperang bukan kerana agama tetapi, hanya sekadar menjaga kehormatan kota Madinah supaya tidak dihancurkan oleh kaum Quraisy. Aku berperang hanyalah untuk membela kehormatan kaumku. Kalau tidak kerana itu, aku tidak akan berperang.”

Demikian seperti diriwayatkan Luqman.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SLM TUAN..TU YG CUBA DI LAKUKAN OLEH AL JUBOREE..KONON2 NK MATI SYAHID LA TU! HUHUHU

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog