Cina India Kaum Pendatang

Khamis, 19 Ogos 2010

JIBRIL MEMBERITAHU TENTANG DITERIMA TAUBAT LELAKI BERDOSA

DIRIWAYATKAN, pada suatu hari Umar ra dijumpai Rasulullah SAW sedang menangis. Maka bertanya Rasulullah: “Wahai Umar, apakah yang membuatkan engkau menangis?”
Jawab Umar: “ Ya Rasulullah, ada seorang pemuda di muka pintu ini yang telah membakar hatiku.”
“Bawakan dia masuk,” kata Rasulullah. Lalau Umar membawa pemuda itu masuk sambil menangis.

Bertanya Rasulullah, “Apakah yang telah engkau lakukan sehingga engkau menangis begini?”
Jawab pemuda: “Wahai Rasulullah, aku telah melakukan dosa yang sangat besar! Aku sangat takut kepada Allah SWT yang sangat murka kepadaku.”
“Apakah kamu mempersekutukan Allah?”
“Tidak, ya Rasulullah.”
“Adakah kamu membunuh jiwa yang kamu tiada hak membunuhnya?”
“Tidak, ya Rasulullah.”

Bersabda Rasulullah: “Allah SWT akan mengampunkan dosa kamu walaupun sebesar tujuh petala langit dan bumi dan bukit-bukit.”
“Wahai Rasul Allah, aku telah melakukan dosa yang lebih besar dari langit, bumi dan bukit-bukitnya,” kata pemuda itu.
“Apakah dosa kamu itu lebih besar daripada Al-Kursyi?”
“Dosaku lebih besar lagi”
“Apakah dosamu lebih besar dari Arasy?”
“Dosaku lebih besar lagi.”

Rasulullah terus bertanya: “Apakah dosamu itu lebih besar daripada dimaaf oleh Allah SWT?”
“MaafNya lebih besar,” jawab pemuda itu.
Sabda Rasulullah: “Sesungguhnya tidak dapat mengampunkan dosa besar kecuali Allah yang Maha Besar, yang besar pengampunanNya.
“Katakanlah wahai pemuda, dosa apakah yang telah kamu lakukan?”
“Aku malu hendak memberitahumu, ya Rasulullah.”

Kemudian Rasulullah bertanya dengan nada suara yang agak tinggi: “Beritahu aku apakah dosamu itu?”
Jawab pemuda: “Begini ya Rasulullah, kerjaku adalah sebagai penggali kubur. Telah tujuh tahun akau melakukan kerja ini. Pada suatu hari, aku menggali kubur seorang gadis dari kaum Ansar. Setelah aku menanggalkan kain kafannya, maka aku tinggalkan dia.”

“Tidak jauh aku meninggalkannya, maka naiklah nafsuku. Oleh kerana tidak dapat menahan nafsu, aku kembali kepada mayat tersebut lalau aku menyetubuhinya. Setelah aku memuaskan nafsuku, maka aku tinggalkan dia.

“Belum pun jauh aku meninggalkannya, tiba-tiba mayat gadis itu bangun dan berkata: “Celaka betul kamu wahai pemuda! Tidakkah kamu berasa malu kepada Tuhan yang akan membalas pada hari pembalasan kelak! Bila tiba masanya setiap orang yang zalim akan dituntut oleh yang teraniaya! Kau biarkan aku telanjang dan kau hadapkan aku kepada Allah SWT dalam keadaan junub.”

Mendengarkan penjelasan pemuda itu, Rasulullah SAW bangun dan bersabda: “Hai orang yang fasik! Memanglah layak kamu masuk neraka dan keluarlah kamu dari sini.” Maka keluarlah pemuda itu.

Selama 40 hari dia memohon ampun kepada Allah SWT dan pada malam ke 44, dia mendongak ke langit sambil berkata: “Ya Allah, Tuhan kepada Rasulullah, Nabi Adam dan Hawa, jika Engkau telah mengampunkan aku, maka beritahulah kepada Rasulullah SAW dan para sahabatnya. Jika tidak kiramkan kepadaku api dari langit dan bakarlah aku di dunia ini dan selamatkan aku dari siksa akhirat.”

Tidak berapa lama selepas peristiwa itu, turunlah Malaikat Jibril menghadap Rasulullah. Selepas memberi salam, Jibril berkata: “Wahai Muhammad, Tuhammu memberi salam kepadamu.”
“Dialah Assalam dan daripadanya salam dan kepadanya segala keselamatan,” jawab Rasulullah.

Berkata Jibril: “Allah SWT bertanya, apakah kamu yang menjadikan makhluk?”
Jawab Rasulullah: “ Dialah Allah yang menjadikan segala makhluk.”
“Apakah kamu yang memberi rezeki kepada makhluk?”
“Dialah Allah yang memberi rezeki kepada aku dan makhluk-makhluk yang lain.”
“Apakah kamu yang memberi taubat kepada mereka?”
“Dialah Allah yang menerima taubat dariku dan mereka.”

Akhirnya berkatalah Jibril: “Allah SWT berfirman, maafkanlah hambaKu itu kerana Aku telah memaafkannya.”

Maka segera Rasulullah memanggil pemuda itu dan menerangkan kepadanya bahawa Allah SWT telah menerima taubatnya dan memaafkannya.

Demikian kisah bagaimana kesungguhan memohon maaf kepada Allah SWT boleh menyelamatkan seseorang daripada dosa kerana perbuatannya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog