Cina India Kaum Pendatang

Rabu, 18 Ogos 2010

MALAIKAT MENGUJI KADHI

IKRAMAH meriwayatkan bahawa satu ketika di zaman Bani Israel terdapat tiga orang Kadhi yang bertugas sebagai hakim. Mereka sentiasa terdiri dari tiga orang atau tiga Kadhi. Jika ada yang mati segera diganti supaya bilangannya sentiasa tiga. Mereka memutuskan penghakiman dengan adil dan saksama.

Pada suatu hari, Allah SWT mahu menguji mereka dengan memerintahkan Malaikat yang menyerupai seorang lelaki penunggang kuda dan berlalu di dekat seorang yang sedang memberi minum lembunya. Kebetulan lembu itu sedang menyusukan anak kecil yang ikut ke mana sahaja ibunya pergi.

Tiba-tiba dia (malaikat yang menyerupai manusia) memanggil anak lembu itu mengikut kudanya. Tuan punya lembu segera mengejar anak lembunya itu.
“Wahai hamba Allah! Anak lembu itu milik hamba, anak kepada lembu hamba,” kata tuan punya lembu.
“Bukan, ini milik hamba. Anak kepada kuda hamba ini,” jawab penunggang kuda.
“Bukan, ini anak lembu hamba.”
“Ia anak kuda hemba. Buktinya, ia ikut kuda hamba.”
Maka terjadilah perbalahan antara penunggang kuda dengan tuan punya lembu.

“Ini tak boleh jadi, aku mesti bawa perkara ini kepada Kadhi untuk menghakimi masalah antara aku denganmu,” kata pemilik lembu.
“Silakan, aku setuju dan ikut sahaja,” kata penunggang kuda.
Mereka pun pergilah menghadap Kadhi menceritakan permasalahan mereka.

“Tuan penunggang kuda ini lalu berhampiran hamba yang ketika itu sedang memberi minum lembu. Tiba-tiba dia memanggil anak lembu hamba dan ia pun ikut kudanya. Setelah saya minta balik kerana ia anak lembu hamba, dia enggan mengambalikannya dan mendakwa ia adalah anak kudanya,” kata pemilik lembu menjelas kedudukan sebenar punca perbalahan antara mereka.

Malaikat yang menyerupai penunggang kuda ada membawa tiga mutiara yang tidak pernah dilihat oleh manusia. Dia memberikan sebiji kepada si Kadhi dengan rahsia sambil berbisik: “Putuskan anak lembu itu sebagai milikku.”

“Bagaimana caranya?” tanya Kahdi.
“Senang sahaja. Jalankan kudaku dan lembunya, kemudian arahkan anak lembu ikut di belakangnya. Mana-mana yang diikutinya, itulah ibunya,” bisik penunggang kuda.
Maka Kadhi mengarahkan agar lembu dan kuda berjalan ke arah yang berlainan. Setelah itu dilepaskan si anak lembu, ternyata ia ikut di belakang kuda.
“Kalau begitu, ia memang anak kuda,” kata Kadhi.

“Mana boleh. Aku tidak puas hati. Mari kita pergi menghadap seorang lagi Kadhi,” kata pemilik lembu.
“Baiklah. Aku setuju,” jawab penunggang kuda.
Di tempat Kadhi ke dua terjadi perkara yang sama seperti dengan Kadhi pertama tadi. Si penunggang kuda merasuah Kadhi dengan sebiji mutiara yang sangat bernilai. Sekali lagi, anak lembu itu ikut belakang kuda. Dan Kadhi ke dua itu pun memutuskan, anak lembu sebagai anak kuda.

Maka, sekali lagi pemilik lembu tidak puas hati dan menuntut supaya diadili oleh Kadhi lain. Kadhi ke tiga.
Sebaik pemilik lembu menceritakan masalah yang menyebabkan perbalahan mereka, penunggang kuda segera merasuah Kadhi dengan sebiji mutiara yang masih berbaki padanya itu. Kadhi ke tiga tidak mahu menerimanya dan mencari helah membuat keputusan.
“Hari ini saya tidak boleh mengadili kalian berdua,” katanya.
“Mengapa demikian?” tanya kedua-duanya.
“Sebab aku sekarang sedang haid,” kata Kadhi ketiga.

“Subhanallah.... mana ada orang lelaki datang ahid,” kata penunggang kuda.
“Subhanallah.... mana ada kuda beranakkan lembu,” balas Kadhi.

Maka Kadhi itu pun memutuskan bahawa anak lembu itu tetap milik si pemilik lembu, kerana tidak ada kuda yang beranakkan lembu.
Kedua-dua mereka menerima keputusan Kadhi itu.

“Sesungguhnya aku hanya menguji kalian. Allah telah redha kepadamu dan membenci kedua-dua Kadhi yang lain itu,” kata penunggang kuda kepada Kadhi dan pemilik lembu.

Moral kisah: Demikian hebatnya kesan rasuah. Anak lembu pun boleh diputuskan hakim sebagai anak kuda semata-mata kerana telah menerima rasuah. Itu pun rasuahnya hanya sebiji mutiara, bagaimana kalau jutaan ringgit wang yang jadi bahan rasuah? Fikir-fikirkanlah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

>

Post Ter'latest' dari Senarai Blog